Thursday, September 20, 2012

Kajian kekayaan AS$21 bilion empayar Taib


Laporan menggemparkan yang dikeluarkan oleh NGO berpangkalan di Switzerland Bruno Manser Fund (BMF) menganggarkan aset keluarga Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud sebanyak AS$21 bilion (RM64 bilion).

Kekayaan Taib sahaja dianggarkan sebanyak AS$15 bilion (RM46 bilion), sekali gus menjadikannya lelaki terkaya di Malaysia, mengatasi hartawan Robert Kuok dengan AS$12.5 bilion.

Laporan berjudul “The Taib Timber Mafia: Facts and Figures on Politically Exposed Persons from Sarawak, Malaysia” dikeluarkan di Brussels hari ini ketika Menteri Perusahaan Perladangan Dan Komoditi Tan Sri Bernard Dompok melawat Suruhanjaya Eropah.

Ia laporan pertama mengupas secara terperinci aktiviti perniagaan dan kekayaan peribadi 20 anggota keluarga Taib di Malaysia, Australia, Kanada, Hong Kong, United Kingdom, Amerika Syarikat dan lain-lain negara. -MK



azlan

Komen Anda

29 Responses to " Kajian kekayaan AS$21 bilion empayar Taib "
Anonymous said...
September 20, 2012 at 8:45 AM

aset tunai kerajaan negeri Sarawak lebih dari 15 billion (nombor satu dlm Malaysia). kepesatan bandar2 di sarawak yg menakjubkan. jalan raya yg rata & lurus hampir semua tempat.

pengurusan kewangan negeri yg tepat dan dipercayai. hampir setiap hari - peluang2 pekerjaan disediakan untuk rakyat sarawak. sungai2 sarawak yg bersih & sentiasa dibersihkan wp mmg banyak buaya.

rakyat sarawak yg ke semenanjung adalah generasi terpilih - pegawai2 swasta, ahli karporat, guru2, PTD yg mahir berbahasa inggeris. kemudian mereka ini akan dihantar berkhidmat semula ke sarawak!

Mahmud taib sentiasa pemurah dgn pembinaan masjid dan membantu anak2 yatim. makin rajin bersolat biarpun sentiasa berbahasa inggeris. Meminta semua KJ & kakitangannya berbahasa inggeris apabila ditemubual oleh media2. Mahmud Taib sentiasa berusaha membasmi rasuah dlm pentadbirannya!

anak2 berniaga hanya di luar negara. hampir semua PM puji kejayaan si Mahmud Taib utk anak2 sarawak. rakyat negeri (peribumi) makin memahami situasi ini kecuali yg mmg berdengki diri & tak bersyukur.


Anonymous said...
September 20, 2012 at 8:47 AM

Sudah memerintah lebih daripada 30 tahun, mestilah banyak harta.


Anonymous said...
September 20, 2012 at 8:47 AM

Taib perlu digantikan dengan KM baru untuk Sarawak.


Anonymous said...
September 20, 2012 at 9:17 AM

SEKIRANYA DIA BERKEBOLEHAN, APA SALAHNYA. MACAM TUAN GURU NIK AZIZ YG JUGA LAMA BERCERAMAH. BEGITU JUGA DGN LIM KIT SIANG YG LAMA JADI WAKIL RAKYAT. TAPI PEMBANGKANG TAKUT DGN ORG SEPERTI INI. ITU LAH SEBABNYA SI MAMUD TAIB MESTI DIKORBANKAN DEMI MEMENANGKAN ANUWAR


Anonymous said...
September 20, 2012 at 10:10 AM

Husnu dzon lah kita (iaitu sangka baik ) dgn pemimpin jgn syak wasangka. Biarkan mereka TIBAI duit kita tapi jgn suu dzon (sangka jahat).Kekayaan dan hrta negara tu dah dtentukan kpd mereka,biarkan. Jgn suu dzon pd mereka. Perompak pun jgn kita sangka jahat mngkin mati akan masuk syurga manakala uztaz/tok guru agama jgn kita husnu dzon sebab mati mngkin masuk neraka.
Biarkan BN nk sebat duit kita,asalkan kita sangka baik ( husnu dzon).

***888


Anonymous said...
September 20, 2012 at 10:51 AM

Ada seorg pemuda quraisy brnama Said n Amr,zaman dulu yg masuk Islam setelah kagum dgn bbrapa peristiwa yg berlaku ke atas penganut2 ajaran Islam yg dbawa oleh Nabi SAW. Setelah itu,beliau langsung tinggal brsama Nabi dan akhirnya mnjadi rujukkan pula kepada Khalifah Ab Bakar dan Umar Ab Aziz pd zaman Khalifah. Beliau tidak segan dan takut memberi ingatan dan amaran kpd khalifah agar jgn curi harta negara dan jgn zalimi rakyat jika takut pd seksa neraka. Beliau akhirnya dilantik ke jawatan gabenor ( Penguasa/DO kot ) dsatu daerah atas kepercayaan khalifah. Walau dia tlh dlantik kejawatan gabenor, masih tiada amah dan cuci baju sendiri, merupakan seorg yg 'PPRT' pulak ddaerah sendiri wlau seorg gabenor. Tidk minta gaji besar dr khalifah...trpulang pd kehendak khalifah lagi. Selalu solat dhuha sebelum masuk 'pejabat' dan mlm hari terus bribadat kpd Tuhan kerana siang hari tlh luangkan masa utk penduduk daerahnya. Pernah satu ketika khalifah mengirim wang 1000 dirham kpd beliau kerana trkejut yg gabenor tu 'PPRT' juga melalui seorg penduduk kg dan ketika wang itu sampai ketgn beliau yg berada drumah..beliau berkata.." INNA LILLAHI WA INNA ILAHI RAJI UN". Dia seolah berkata urusan dunia telah masuk kerumah beliau akan dia takut wang itu nanti akan mematikan hati beliau utk bertakwa kpd Allah.

Ada pemimpin sekarang mampu mengikuti teladan itu ? Tambahan pulak kalu yg si UMNO tuh.


Anonymous said...
September 20, 2012 at 12:29 PM

kita tak menghalang kalau nak jadi kaya tetapi masalahnya, ramai sangat rakyat sabah sarawak yg miskin. jalan2 kampung berlopak lubang sana sini kebanyakannya 4WD saja yg boleh lalu. samada di sarawak atau sabah, banyak juga jalan raya yg bagus tetapi itu cuma kelihatan di kawasan bandar tetapi di kampung mcm mana?


karmala said...
September 20, 2012 at 1:55 PM

Cerita sebegini sudah kerap kita dengar. Tapi tidak ada juga bukti yang dapat menguatkan dakwaan ini.


surinah abas said...
September 20, 2012 at 1:56 PM

Itu yang menyebabkan rakyat sukar untuk mempercayai apa yang didakwa itu. Kerana tidak ada bukti. Jadi kalau benar tunjukkan bukti yang sahih mengenai perkara ini.


Anonymous said...
September 20, 2012 at 2:32 PM

Kalau ada bukti serahkan pada pihak berkuasa biar disiasat


Anonymous said...
September 20, 2012 at 2:33 PM

Rasanya rakyat pun sudah bosan dengan cara tuduh-menuduh tapi tiada lanjutan mengenai hal tersebut


Anonymous said...
September 20, 2012 at 4:56 PM

Patutlah Sarawak kekal antara negeri termiskin di Malaysia... kekayaan negeri dibolot Taib dan keluarganya, tu bleum tambah lagi kroni2...


Anonymous said...
September 20, 2012 at 4:57 PM

mesti rakyat swak bangga KM mereka paling kaya di malaysia...kah3..biar rakyat miskin, asalkan pemimpin senang lenang...karrrrrrrr puihhhhhh


Anonymous said...
September 20, 2012 at 4:58 PM

kekayaan Taib seorang saja melebih dari 5.2 juta penduduk Sarawak jika dikumpulkan..betapa bermurahnya pribumi Sarawak membiarkan pemimpin korup mengumpul harta.. Wahai rakyat Sarawak.. kamu adalah warganegara sebuah negara..jgn diperbodohkan dan merendahkan maruah bangsa.. cukup dengan Taib.. hanya kamu yg mampu menghentikannya..


Anonymous said...
September 20, 2012 at 5:00 PM

rakyat bebas cari makan,depa bebas curi makan..
teruslah undi pencuri..hehehe


Anonymous said...
September 20, 2012 at 5:43 PM

Hidup UMNgokk !!


Anonymous said...
September 20, 2012 at 10:21 PM

selagi taib memerintah semakin bertambah hartanya....lepas ni pangkahlah BN tk banyak-banyak supaya cepat hasil bumi sarawak jadi milik taib n keluarga..


Anonymous said...
September 20, 2012 at 10:25 PM

...KALAU ORANG SERAWAK TAK SEDAR LAGI...TAK TAULA...UNDILAH BN LAGI...KENA TIPU SAMPAI ..SELAMA-LAMANYA....


Anonymous said...
September 21, 2012 at 3:44 AM

Taib memang dah kaya sebelum terlibat dalam politik.


Anonymous said...
September 21, 2012 at 3:46 AM

Sesiapa yang bukti bahawa Taib Mahmud rasuah, laporlah kepada SPRM.


Anonymous said...
September 21, 2012 at 3:47 AM

Tak perlulah dengki dengan kejayaan dan kekayaan orang lain.


Anonymous said...
September 21, 2012 at 10:57 AM

Mcmmana nak jumpa bukti penyelewengan keluarga Taib, bila PR ceramah tak mahu dgr. saluran internet banyak yg memaparkan bukan shj kuarga Taib malah kuarga draja Arab pon ada, tapi ndak mau dbaca nya. maklumat depan mata atau dhujung jari....ramai lagi rakyat Malaysia trtinggal kbelakang ye? Juga bukan masalah dengki dgn kejayaan org lain tapi kita kena siasat mcm mana pemimpin kita bole kaya sebegitu. Kita tidak mau brlaku salahguna kuasa, rasuah, kehilangan wang negara dn bagai2 lagi yg tak sepatutbrlaku. Ada kita marah pd tokoh korporat yg brjaya hasil titik peluh sendiri ? Tiada punya, sebab itu usaha mereka. Mcm pemimpin, kita kena kawal agar jgn berlaku apa ygtak sepatut dilakukan oleh seorg pemimpin.

**yassir arafat.


Anonymous said...
September 21, 2012 at 10:58 AM

siasat ja dari mana dia memiliki kekayaan tersebut.


Anonymous said...
September 21, 2012 at 1:34 PM

Taib relaks saja walaupun dituduh macam2.


Anonymous said...
September 21, 2012 at 5:16 PM

siapa kata sarawak negeri miskin ya? mana fakta? sebagai anak sarawak aku tau perkara ini. sarawak bukan negeri miskin, ya!

sarawak bukan negeri kilang tapi hampir semua rakyatnya diberikan kerja kecuali yg malas mau kerja!! sarawak adalah negeri pengeluar minyak & wang tunai negeri hampir 16 billion (simpanan tunai paling tinggi bagi semua negeri2 di malaysia - JPM, 2012)! wang ini amat hati2 dikeluarkan oleh KM demi masa depan anak2 sarawak! kini KM memulakan aktiviti yg pesat dalam bidang pertanian atas permintaan rakyat sarawak.

anak2 sarawak yg pandai dihantar ke merata eropah & negeri di malaysia demi kebaikan sarawak suatu hari nanti. bantuan termasuk tajaan negeri, penerbangan, pinjaman segera & kebajikan anak2 sarawak akan disalurkan utk itu. amarah mereka ini (jika ada) biarlah bapa2 & keluarga mereka sabar2kan! mereka ini dipesan KM kami adalah pewaris kemakmuran sarawak & akan faham dgn `situasi sarawak sygkan BN`.

mengata sarawak tanpa memahami kehendak rakyatnya juga adalah satu kesilapan! masa depan sarawak, biar anak negeri yg tentukan. bukan orang luar! sila keluarkan fakta jika mahu membawa isu. bukannya menghina org lain cz ia bukan budaya kami! kurang ajar kami, tetapi bukannya biadap pada keikhlasan pejuang.

*ptd bukan ahli politik tapi pengundi yg aktif


ISMIT ULAM RAJA said...
September 22, 2012 at 10:11 AM

kalau mau kaya tiada masalah, kumpulkan saja harta walau setinggi mana yg kita mampu tapi bukan dalam jawatan kerajaan apatahlagi sebagai pemimpin kerana setiap sen yg belanjakan orang akan persoalkan, belum lagi di hadapan Allah...ingatlah TAN SRI KARUN..!


Anonymous said...
September 22, 2012 at 6:18 PM

Susah jadi pemimpin sebenarnya sebab :

"KULLUKUM RA'I, WAKULLUKUM MAS'ULUM ANRRAIYYATIH." fIRMAN TUHAN.
maksudnya .. Setiap kamu adalah Pemimpin, dansetiap pemimpin akan disoal akan kepimpinannya."

Pertanyaan mestilah brkisar>> TANGGONGJAWAB KEATAS RAKYAT, ADAKAH MENCURI HARTA RAKYAT , BERAPA BANYAK HARTA KAMU ( KENAPA BANYAK), HALAL HARAM CARA AMBIL HARTA DAN BAGAI2 LAGI.

(LEBAI MALANG)


headhunter said...
September 25, 2012 at 1:26 PM

anggaran BMF?? siapa BMF yang boleh mengakses semua dokumen2 sulit seseorang kemudian buat anggaran?


headhunter said...
September 25, 2012 at 1:28 PM

berapa pula anggaran keuntungan Bruno Manser yang menggunakan nama pertubuhan BMF untuk mengaut dana di seluruh dunia kononnya untuk membantu kaum asli di sarawak namun sehingga kini sesen pun tidak ada disalurkan kepada kaum asli ini??