Wednesday, April 17, 2013

PRU 13 : Senarai Penuh Calon PKR Sabah

Pengumuman calon-calon PKR Sabah hari ini menyaksikan 19 calon PKR bagi kerusi parlimen di Sabah dan 43 calon PKR bagi kerusi dewan undangan negeri Sabah diumumkan pengerusi negeri, Ahmad Thamrin Jaini di ibu pejabat PKR, Petaling Jaya petang tadi.

PKR akan dibantu Angkatan Perubahan Sabah (APS) yang dipimpin Datuk Seri Wilfred Bumburing dan Pertubuhan Pakatan Perubahan Sabah (PPPS) yang dipimpin Datuk Seri Lajim Ukin.

APS akan bertanding di lima kerusi parlimen dan 12 kerusi dewan undangan negeri (DUN) di atas tiket PKR manakala PPPS pula akan bertanding di empat kerusi parlimen dan 11 kerusi DUN juga atas tiket PKR.

Lajim akan mempertahankan kerusi parlimen Beaufort dan turut mengintai kerusi DUN Klias dan Wilfred pula akan mempertahankan kerusi Tuaran dan turut bertanding di kerusi Tamparuli.

Parlimen
P167 Kudat: Rahimah Binti Majid
P168 Kota Marudu: Datuk Maijul Mahap
P169 Kota Belud: Isnaraissah Munirah Binti Majlid @ Fakharudy
P170 Tuaran: Datuk Seri Pangima Mojilip Bin Bumburing @ Wilfred
P174 Penampang: Ignatius Dorrel Leiking
P175 Papar: Datuk Mohammad Yahya @ Yahya Bim Lampong
P176 Kimanis: Jaafar Bin Ismail
P177 Beaufort: Datuk Seri Panglima Lajim Ukin
P178 Sipitang: Ramlee Bin Dua @ Ramli Dua Lee
P179 Ranau: Jonathan Bin Yasin
P180 Keningau: Stephen Sandor
P181 Tenom: Masdin Bin Tumas
P182 Pensiangan: Datuk Seri Dr Richard Sakian Bin Gunting
P183 Beluran: James Miki
P184 Libaran: Mohd Serman Bin Hassnar
P187 Kinabatangan: Mustapa Bin Datu Tambuyong
P188 Silam: Dr Badrulamin Bin Bahron
P189 Semporna: Dr Zamree @ Mohd Suffian Bin Abdul Habi
P190 Tawau: Datuk Kong Hong Ming @ Kong Fo Min

DUN
N01 Banggi: Datu Abdul Razak Bin Datu Abdul Salam
N02 Tanjong Kapor: Chin Chung Kui @ William Chin
N04 Matunggong: Jelin Bin Dasanap @ Jelani Bin Hamdan
N05 Tandek: Andonny Pilit @ Anthony Biri Mandiau
N07 Kadamaian: Ukoh @ Jeremmy Bin Majalad @ Malazad
N08 Usukan: Ir Mustafa Sa'mud
N09 Tamparuli: Datuk Seri Panglima Mojilip Bin Bumburing @ Wilfred
N10 Sulaman: Mukhtar
N11 Kiulu: Rhodes Bin Panilau
N12 Karambunai: Muali Bin Aching
N13 Inanam: Roland Chia Ming Shen
N15 Api-Api: Liew Chin Jin
N18 Petagas: Mat Yunin @ Mohd Yunin Bin Atin
N20 Moyog: Terrence Siambun
N21 Kawang: Kefli @ Dzulkefli Bin Safar
N22 Pantai Manis: Fred Bin Gabriel
N23 Bongawan: Tan Ser Ibrahim Menudin
N24 Membakut: Narawi @ Sinar Bin Ahmad
N25 Klias: Datuk Seri Lajim Bin Ukin
N26 Kuala Penyu: Datuk Johan @ Christopher Bin OT Ghani
N27 Lumadan: Ustaz Abdul Rahman Yaakob
N28 Sindumin: Harunsah Bin Ibrahim
N29 Kundasang: Satiol Bin Indong
N30 Karanaan: Datuk Dr Muhiddin @ Mohd Anas Bin Yusin
N31 Paginatan: Amru Bin Abd Kadir
N32 Tambunan: Wilfred Win Bin Ponil
N33 Bingkor: Dato Ahmad Shah Tambakau
N34 Liawan: Paul Gitang
N36 Kemabong: Biou Suyan
N37 Sook: Liberty Lopog
N38 Nabawan: Raymond Bin Ahuar
N39 Sugut: Petrus Zabang
N40 Labuk: Datuk Tan Yong Gee
N41 Gum-Gum: Ahmad Thamrin @ Thamrin Bin Mohd Jaini
N42 Sungai Sibuga: Irwansyhah Bin Mustafa
N43 Sekong: Musah Bin Ghani
N47 Kuamut: Benson Ingam
N49 Tungku: Johani Bin Abd Halim
N50 Lahad Datu: Dr Hamid Awong @ Abdul Hamid Awong
N52 Sulabayan: Hermeny Bin Murgal
N53 Senallang: Mohd Amin Bin Abdul Mem
N55 Balung: Frank Salazar @ Franco
N56 Apas: Alizaman Bin Jijurahman

Komen Anda

80 Responses to " PRU 13 : Senarai Penuh Calon PKR Sabah "
Anonymous said...
April 18, 2013 at 12:12 AM

Alalala.......saya tengok parliment 2 saja. Ramai yang hilang wang pertaruhan,terutama Stephen Sandur.


Anonymous said...
April 18, 2013 at 12:16 AM

dun .. tandek sama matungong .. kalah PKR .. bukan pasal tida kuat .. tapi sbb calon dia .. apa masam durang pilih urang o .. haiya ..


alexio mario said...
April 18, 2013 at 2:39 AM

Inanam punya calon tiada harapan ne....kuat tu SAPP!


Anonymous said...
April 18, 2013 at 7:36 AM

Rakyat sabah kalau masi mau miskin nombor 1 di malaysia undi lah kamu BN...
syaitan yg di kenali...

Rakyat sabah bukan memandang calon PR,sebaliknya misi menhancur kan rejim BN..
itu matlamat urg sabah..

Rakyat sabah yg masih mau mengundi BN di jadikan kucing kurap oleh BN syaitan yg di kenali....

Ini kali laaa..

BAYUMURNI....


Anonymous said...
April 18, 2013 at 9:23 AM

Pakatan may still face multi-corner fights from disaffected members, particularly from PKR, and local parties Sabah Progressive Party (SAPP) and Sabah State Reform Party (Star).


Anonymous said...
April 18, 2013 at 9:24 AM

Meanwhile SAPP announced that its president Yong Teck Lee (left) will stand in his traditional seat of Likas, where he will face DAP's Wong Hun Jun and BN's Chin Su Yin, who represents the LDP.


Anonymous said...
April 18, 2013 at 9:25 AM

Yong will be one of 41 SAPP state candidates.The party's Chua Soon Bui will also defend the Tawau seat, where there will be at least a three-cornered fight involving BN and PKR.


Anonymous said...
April 18, 2013 at 9:29 AM

Its deputy president Eric Majimbun will not defend Sepanggar, with the party fielding entrepreneur Chin Hon Kiong there instead. The former will move to the Inanam state seat.


Anonymous said...
April 18, 2013 at 9:30 AM

SAPP's entrance will also see three-cornered fights in six other parliamentary seats including Kota Marudu, Kudat, Putatan and Sepanggar.


Anonymous said...
April 18, 2013 at 10:47 AM

TUMPUAN: Tambunan: Wilfred Win Bin Ponil.... BAKAL MENUMBANGKAN BEKAS HUGUAN SIOU KDM.... Ini kalilah....


Anonymous said...
April 18, 2013 at 10:49 AM

Wilfred Win Bin Ponil akan menggantikan pairin sebagai huguan siou... he he ini kalilah...


Anonymous said...
April 18, 2013 at 10:50 AM

PRU 13.... bakal menyaksikan gelombang perubahan di sabah yang dibawa oleh barisan calon pakatan.... ini kalilah...


mantera said...
April 18, 2013 at 11:05 AM

Barisan Nasional (BN) Sabah memerhati segala tindak-tanduk Parti Maju Sabah (SAPP) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang dilihat gagal mencapai kata sepakat sebagai pembangkang di Sabah.


mantera said...
April 18, 2013 at 11:06 AM

perkara itu menunjukkan kumpulan pembangkang tidak boleh dipercayai untuk memegang tampuk pemerintahan negara.


mantera said...
April 18, 2013 at 11:07 AM

ini berbeza dengan kerajaan BN yang lebih menumpu perhatian terhadap keperluan untuk berkhidmat dan memberi yang terbaik kepada rakyat.


mantera said...
April 18, 2013 at 11:07 AM

rakyat terutama golongan atas pagar perlu membuat penilaian yang betul terhadap segala usaha dan pendekatan kerajaan BN pada pilihan raya umum akan datang.


mantera said...
April 18, 2013 at 11:08 AM

hanya kerajaan BN yang mampu membela dan meningkatkan taraf ekonomi mereka berdasarkan pengalaman melaksanakan pelbagai program tranfsformasi.


mantera said...
April 18, 2013 at 11:08 AM

Kita perlu memahami keperluan yang kuat dan usaha untuk mewujudkan satu keadaan nasionalisme yang penuh perasaan cinta kasih sayang antara satu sama lain


Anonymous said...
April 18, 2013 at 11:27 AM

Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan pembangkang berdepan masalah lebih besar pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) berbanding 2008.


Anonymous said...
April 18, 2013 at 11:29 AM

Kecelaruan pembangkang dalam pemilihan calon menunjukkan mereka tiada kerjasama dan kesepakatan kerana masing2 ingin utamakan kepentingan sendiri.


Anonymous said...
April 18, 2013 at 11:30 AM

Masing-masing berebut-rebut kononnya boleh membentuk kerajaan dan mahukan kerusi lebih banyak.Mungkin mereka fikir lebih banyak kerusi mereka tandingi, peluang pemimpin parti mereka nak jadi Perdana Menteri lebih cerah jika menang.


Anonymous said...
April 18, 2013 at 11:45 AM

Tindakan PKR, DAP dan Pas yang ghairah sesuka hati mengumumkan calon serta kawasan yang bakal ditandingi pada pilihanraya umum ke 13 hingga menimbulkan perasaan tidak puas hati rakan pakatan mereka terus membuktikan betapa pincangnya pakatan pembangkang.


Anonymous said...
April 18, 2013 at 11:45 AM

Bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Datuk Seri Mohd Fairus Khairuddin percaya tindakan PKR, DAP dan Pas ini dibuat setelah mereka gagal mendapat persetujuan bersama dalam merebut sesuatu kawasan.


Anonymous said...
April 18, 2013 at 11:46 AM

Tidak mustahil Pas akan meletakkan calon mereka, DAP juga akan meletakkan calon mereka dan begitulah juga PKR akan mengambil tindakan yang sama gara-gara mahukan calon mereka bertanding.


Anonymous said...
April 18, 2013 at 11:47 AM

Jika mereka ikhlas dan benar-benar bersatu dan berada dalam satu saf, takkanlah timbul kekecohan sepertimana yang dilaporkan berlaku di Kedah, Johor, Pahang, Sabah dan Perak. Percayalah….Selepas ini kita boleh tengok adengan yang lebih menarik.


Anonymous said...
April 18, 2013 at 11:48 AM

Sebelum ini Pengerusi DAP Kedah, Lee Guan Aik dilaporkan berkata bahawa pertembungan tiga penjuru antara Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kedah pada PRU-13 nanti mungkin akan berlaku.


Anonymous said...
April 18, 2013 at 11:48 AM

Ini berikutan tindakan Anwar mengumumkan nama calon PKR bagi Parlimen Alor Setar sedangkan DAP berkeras mahu bertanding di situ.Begitu juga kekecohan bagi DUN Changkat Jering di Perak, Parlimen Temerloh di Pahang, di Johor dan beberapa lagi negeri lain.


Anonymous said...
April 18, 2013 at 11:49 AM

Begitu juga daripada satu sudut lain yang mana kepimpinan pembangkang sendiri tidak menghormati Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam soal ini. Jelas ini adalah bukti nyata bagaimana wujudnya kepincangan yang cukup ketara di dalam pakatan pembangkang hari ini.


Anonymous said...
April 18, 2013 at 12:33 PM

OK la headhunter,mantera,& hidup di sabah :- mari kita undi ramai2 BN.... kita duduk bersama barisan penyamun....


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 1:57 PM

Datuk Liew Vui Keong merupakan penyandang kerusi Parlimen Sandakan yang dicalonkan semula. Oleh kerana semangat kerja keras yang ditunjukkan oleh rakan-rakan parti komponen selama ini beliau yakin bahawa kemenangan PRU 13 kali ini memihak kepada BN. Bayang-bayang sejarah kemenangan 2008 semakin kelihatan.


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 1:57 PM

"sekali pun pihak lawan melemparkan bermacam-macam dakyah dan tohmahan yang tidak berasas namun tiada masalah bagi parti memandangkan persediaan jentera sentiasa digerakkan pada setiap masa."


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 1:58 PM

"senario yang berlaku itu akan memberi peluang cerah kepada BN untuk mempertahankan ketiga-tiga kerusinya di kawasan ini iaitu Parlimen Sandakan, Elopura dan Tanjung Papat".


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 2:03 PM

"Saya yakin pembangkang tiada isu hendak diputar-belitkan selain hanya menyalahkan BN, sedangkan kita sudah bekerja keras untuk membawa pembangunan … rakyat boleh menilai".


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 2:03 PM

"Tahap perpaduan di kalangan komponen BN semakin menggalakkan ditambah lagi peningkatan sokongan masyarakat Cina terhadap BN yang saya nampak amat membanggakan dan sekali gus memberi peluang kepada kita untuk mempertahankan kerusi sedia ada".


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 2:03 PM

"keyakinan masyarakat Cina adalah atas faktor BN adalah parti terbaik yang sentiasa menepati janji".


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 2:03 PM

"Manifesto BN jelas menunjukkan keikhlasan parti dibawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak yang memberikan keutamaan kepada semua pihak termasuk soal keamanan dan kesejahteraan rakyat jelata".


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 2:04 PM

"Mohd Najib dilihat berjaya meningkatkan sokongan rakyat terhadap parti itu apabila memperkenalkan manifesto yang lebih relevan dan komprehensif".


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 2:09 PM

“Manifesto BN kali ini akan memberi kesan yang amat positif apabila menekankan soal mendahulukan kepentingan rakyat … inilah sebenarnya antara faktor mengapa sokongan rakyat semakin bertambah baik khususnya dari masyarakat Cina di Sabah".


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 2:09 PM

"Ini adalah kerana BN sentiasa menunaikan janji-janji dan tidak pernah bercakap bohong seperti mana pembangkang yang suka menabur janji manis di bibir".


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 2:10 PM

"Rakyat kini sudah bijak dan pandai menilai parti yang terbaik bagi mereka".


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 2:18 PM

"Itu yang disyor BN pusat. Apa yang berlaku di bawah mungkin lebih mengikut keperluan di sesuatu kawasan," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat bersama ketua penerangan parti komponen BN dan rakan BN, di sini.

Beliau berkata manifesto pilihan raya BN akan diterbitkan dalam enam bahasa meliputi Bahasa Melayu, Inggeris, Tamil, Mandarin, Iban dan Kadazan.

Katanya, 5,000 penceramah bebas dilatih untuk memberi penerangan terperinci 17 bidang yang terkandung dalam aku janji itu.


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 2:18 PM

Penempatan calon-calon Barisan Nasional (BN) yang menyaksikan pertukaran dan pinjaman kerusi dalam gabungan itu bukan hanya satu strategi tetapi menunjukkan kesepakatan dan permuafakan dalam memastikan kemenangan BN pada pilihan raya umum ke-13.


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 2:20 PM

Kesanggupan mengenepikan hak atau status quo kerusi di sesuatu kawasan antara komponen BN memberi isyarat bahawa kesepakatan parti teras, antaranya Umno, MCA, MIC, Gerakan dan Parti Progresif Penduduk (PPP) kini semakin mantap.


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 2:21 PM

Yang pasti, strategi pertukaran atau pinjaman yang dibuat atas permuafakatan antara parti-parti komponen BN juga tentunya telah mengambil kira keperluan semasa seperti faktor demografi, bilangan pengundi berasaskan etnik dan kesesuaian kawasan.


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 2:21 PM

Prof Dr Ahmad Tarmizi Talib dari Universiti Putra Malaysia (UPM) berkata secara asasnya semua parti politik sedaya upaya ingin menonjolkan calon masing-masing tetapi sifat toleransi untuk memenangkan BN kini terserlah di kalangan parti-parti komponen.


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 2:21 PM

"Ini satu perubahan positif dari aspek persefahaman antara parti komponen, maknanya mereka kini meletakkan faktor kemenangan BN di tempat pertama berbanding perebutan untuk bertanding," katanya ketika di hubungi Bernama di sini.


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 2:21 PM

Ahmad Tarmizi berkata daripada senarai itu, pertukaran yang dilihat sebagai 'kemuncak segala pertukaran' berlaku di Parlimen Gelang Patah, Johor; Kuantan, Pahang dan Wangsa Maju di Kuala Lumpur membabitkan MCA dan Umno.


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 2:23 PM

Pada pilihan raya umum 2008, calon BN dari PPP, Datuk M Kayveas gagal mempertahankan kerusi Parlimen Taiping yang disandangnya selama satu penggal selepas dikalahkan Nga Kor Ming dari DAP dengan majoriti 11,298 undi.


Hidup Di Sabah said...
April 18, 2013 at 2:23 PM

Samsul berkata senario pembahagian kerusi itu tidak berasaskan kepada pertukaran dan pinjaman tetapi lebih kepada pengubahsuaian atas kapasiti permuafakatan antara parti-parti BN berlandaskan keperluan semasa bagi memberi kemenangan besar kepada BN.


Anonymous said...
April 18, 2013 at 2:53 PM

sebab org2 cam kamula, yg tidak menyukai dan menyenangi akan perubahan, sampai bila2 pun, bn akan tetap mengambil kesempatan akan kebaikan dan kekayaan hak2 yg sepatutnya milik orang Sabah.

Setelah 50 tahun lebih bn memerintah, apa yg kita dapat hanya kenaikan harga, rakyat menjadi lebih miskin, dan sumber2 alam kita diguna pakai untuk keuntungan menteri2 sabah yang tidak bertanggungjawab..

janji siapa yg tidak dikotai klau bukan kerajaan bn yng memerintah kita sebelum ni...

jgn sebut pr x mengotakan janji sbb diorang sebelum ni pun tak pernah diberi peluang tersebut.. think before you stated your facts please..


tapi.. saya sgt memahami.. kita orang sabah ni sgt baik, sampai org pijak kepala kita pun, kita buat dono jak~~ kah kah kah kah~


Anonymous said...
April 18, 2013 at 3:04 PM

brpa ramai muda mudi sabah yg terpksa bekerja dan merempat di semenanjung, sdgkan di negeri ini mempunyai sumber yg membolehkan mereka tidak perlu berhijrah untuk mencari sesuap nasi. fikir-fikir dan renung2 kan~

selamat beramal~ <3


Anonymous said...
April 18, 2013 at 7:12 PM

headhunter mantera dan Hidup Di Sabah kalau setakat otak copy paste jer buat apa?? kesian x pernah sekolah, patutlah asyik copy paste sja...dah ambil beras nasional dari KIRAM
(Komplot IC Rakyat Asing Maddey)yg didalangi oleh UMNO..


Anonymous said...
April 18, 2013 at 7:28 PM

headhunter mantera dan Hidup Di Sabah kalau setakat otak copy paste jer buat apa?? kesian x pernah sekolah,sanggup sebar fitnah,menipu,politik lucah sentimen agama,sentimen perkauman. fakta x ada rajin copy paste sja...dah ambil beras nasional dari KIRAM
(Komplot IC Rakyat Asing Maddey)yg didalangi oleh UMNO..


Anonymous said...
April 18, 2013 at 7:29 PM

headhunter mantera dan Hidup Di Sabah kalau otak copy paste jer buat apa?? kesian x pernah sekolah,sanggup sebar fitnah,menipu,politik lucah sentimen agama,sentimen perkauman. fakta x ada, rajin copy paste sja...dah ambil beras nasional dari KIRAM
(Komplot IC Rakyat Asing Maddey)yg didalangi oleh UMNO..


Anonymous said...
April 20, 2013 at 2:45 PM

harap2 tiada salah faham diantara calon2 yg menyandang perlimen dan dun bgi PKR,OK......
KATA PEPATAH BERSATU KITA TEGUH BERCERAI KITA ROBOH,,,.....


Anonymous said...
April 20, 2013 at 4:27 PM

Datuk maijol boleh menang ni.. sy org sejati kota marudu.. maximus x apa yg dia buat sana. Jalan p sana pun nda pandai siap2.. tukar lah.. kita cuba ikan putih.. bosan sudah makan basung saja ni.. barang pun makin naik.. kalau kamurang undi lagi tu BN.. kamurang tgklah harga minyak naik, semua yg lain ikut naik... telampau banyak bayaran kpd org2 tgh termasuk datuk2 dan tan sri2 yang ada permit dagang, ap etc.. kita sebagai rakyat kena buka fikiran dan menuju perubahan.. kalau pkr pun x ok.. 5 tahun kita tkr lagi sampailah dapat parti yg btl2 blh utamakan rakyat dan bela nasib rakyat...


Anonymous said...
April 20, 2013 at 4:37 PM

Kalau kamurang yang stay di sabah mau rasa macam di selangor tukarlah.. sy lama sudah tinggal di selangor.. memang jauh beza yang masa bn memerintah sama pkr.. kalau bn tiada barang yang murah.. free jauh sekali lah.. masa pkr ni syukul nah.. air free, dapat anak dapat duit, bantuan org tua sampai... ada bantuan persekolahan, org yg duduk menumpang tanah kerajaan lebih 15 tahun kena bagi dia itu lot... dan banyak lagi...

Banding2kanlah dan fikir2kanlah... jgn fikir itu brim yg baru 500 dia bagi ... fikir belanja kehidupan harian kita... inan om aki... undio noh pkr.. jgn risau kalau anak2 kita kerj kerajaan sekalipun.. dia x kena buang karaja tu sebab bukan kerajaan yg bertukar cuma parti pemerintah yg bertukar...

Pesanan untuk PKR- tunaikan janji anda sekiranya menang dan jadilah parti reformasi yg boleh membawa perubahan yg terbaik untuk rakyat Sabah.. Ingat lah kwn2 negeri kita paling banyak sumber asli tapi yang pigi balik sama kita apa..??


Anonymous said...
April 21, 2013 at 11:37 AM

Pembangunan macam mana dimaksudkan disini? Sabah pada 30 tahun yang lepas adalah satu daripada negeri yang terkaya di malaysia tapi pada hari adalahlah tergulung yang termiskin...apakah lojika pembangunan yang dilaung-laungkan....sedarlah sikit.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:29 PM


Kadazandusun Cultural Association (KDCA) deputy president Datuk Seri Panglima Dr Maximus Ongkili yesterday urged the Kadazandusun Murut (KDM) community here to practise the ‘mitatabang’ concept.



Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:29 PM


He said the ‘mitatabang’ concept was synonymous with the KDM community where, in order to reach the final objective (to harvest the paddy), everybody went out to work to ensure that the objective was realised.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:29 PM

“The KDM will help each other so that everybody has something to harvest.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:30 PM

“This traditional concept is applicable in building and developing this nation together. During this special occasion (Kaamatan Festival), let us forget our differences, especially our political ideologies.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:30 PM

“The 13th general election has passed and now it is time for us to work together for our country,” he said before officiating at the Kaamatan Festival at Blessed Sacrament Hall here.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:30 PM

Meanwhile, Dr Maximus criticised the opposition for causing disturbances, saying the opposition could not accept the election result.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:30 PM

“It is stupid to create disturbances. Our system is democratic and we are applying the British (Westminster) parliamentary system.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:30 PM

“In this system, the party that wins the most parliamentary seats is the one to form the government and not based on popular votes.”


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:30 PM

He then recalled the words of Prime Minsiter Datuk Seri Najib Tun Razak that the political process to form the government was over and it was time for the citizens of this country to come together.
“The government that has been given the mandate by the citizens of this country must be respected,” said Dr Maximus.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:30 PM

He further said the Kaamatan Festival was the best way for the KDMs to stay united and put aside their differences.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:30 PM

“When we unite after putting aside our political differences, we need to find space for us to help each other to ensure the government’s aspirations can be realised.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:30 PM

“Our Prime Minister has pledged that the 1Malaysia agenda would be continued to improve the socio-economy of the people of this country,” he said, adding that parents must instil among their children to appreciate the ethnic diversity of this country.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:31 PM

Also present was new Labuan member of parliament Rozman Isli who said the Kaamatan Festival had added colours to the island in terms of cultural diversity.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:31 PM

He said even though Labuan is now under federal territory administration, Labuan and Sabah could not be separated for its culture and socio-economy.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:31 PM

“We appreciate KDCA in Labuan for their efforts to develop the KDM culture here. Labuan is dubbed the Pearl of Borneo as it is coloured with rich cultures from both Sabah and Sarawak.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:31 PM

“This Kaamatan Festival has high potential to be turned into a tourism product here. It is an asset for the tourism industry and tourism is one of the economic pillars of this island,” he said.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:31 PM

Rozman further said he would continue his pledge to cooperate and work closely with non-governmental organisations here, including KDCA.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:31 PM






The personality and caliber of the Sabah Umno Liaison Body Chairman, Datuk Seri Musa Hj Aman has once again become a pillar of strength for Sabah Umno in winning all the parliamentary seats and capturing almost all the state seats it contested in the 13th general election. Although BN was shocked by the defeat of its candidate in the Klias constituency, Umno Sabah managed to redeem the loss by winning all the 14 parliamentary seats it contested.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:31 PM

With the unwavering support of the people of Sabah, Musa has shown his capability in managing the state’s finances well and increasing the state reserves in excess of RM3 billion.By fielding Umno new face Isnin Aliasnih in the Klias constituency, Musa also almost succeeded in defeating former Beaufort Umno division chief Datuk Seri Lajim Ukin who stood under the PKR ticket.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:31 PM

Lajim, who is the founder of the Pertubuhan Pakatan Perubahan Sabah (PPPS) and former Beaufort MP, won the seat with a slim 179-vote majority.In the four-cornered fight, Isnin obtained 6,145 votes against Lajim’s 6,324 votes. Mohd Sanusi Taripin of the Sabah Progressive Party (SAPP) obtained 182 votes while Aliapa Osman of the State Reform Party (STAR), 71 votes.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:31 PM

Unlike Umno, BN component parties such as the United Pasokmomogun Kadazan- dusun Murut Organisation (Upko), Liberal Democratic Party (LDP) and MCA were dealt with a big blow when their leaders lost in the election.They included Upko President Tan Sri Bernard Dompok, who failed to defend the Penampang parliamentary seat; the LDP president Datuk VK Liew, who lost in Sandakan and Sabah MCA chairman Datuk Edward Khoo in Kapayan.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:31 PM

Meanwhile, the national political tsunami, which had not only rendered Sabah based opposition parties such as SAPP and STAR seemingly ineffective but also made significant impact on local BN component parties.Supporters of PBS, Upko, LDP and MCA are greatly disappointed with the 13th general election results which were clearly not in some of their candidates’ favour. The same goes for supporters of local opposition parties.