Thursday, April 4, 2013

Senarai Terkini Calun PR Yang Bertanding Parlimen

Senarai terkini calun-calun Pakatan Rakyat yang terdiri PAS, PKR dan DAP yang bertanding di kerusi parlimen termasuk penyanyi aishah disahkan bertanding di Jempol.

SENARAI CALON KEADILAN
1. Lumut atau Padang Rengas - Anwar Ibrahim (belum disah dan diumumkan)
2. Gombak - Azmin Ali (penyandang)
3. Paya Besar - Murnie Hidayah Anuar
4. Indera Mahkota - Fauzi Abdul Rahman
5. Batu - Tian Chua (penyandang)
6. Sembrong - Onn Abu Bakar
7. Johor Bharu - Jen (B) Md Hashim Hussein
8. Pasir Gudang - Let Jen (B) Abdul Ghafir Abdul Hamid (belum diumumkan)
9. Selayang - William Leong Jee Ken (penyandang)
10. Kuala Kedah - Dr Azman Ismail
11. Kuantan - Fuziah Salleh (penyandang)
12. Padang Serai - N Surendran
13. Bagan Serai - Dr Muhammad Nur Manuty
14. Pasir Salak - Mustafa Kamil Ayyub
15. Gopeng - Dr Lee Boon Chye (penyandang)
16. Kulim-Bandar Baharu - Saifuddin Nasution Ismail (bertukar dari parlimen Machang)
17. Sungai Petani - Johari Abdul (penyandang)
18. Ampang - Zuraida Kamarudin (penyandang)
19. Sabak Bernam - Dr Abdul Aziz Bari
20. Lembah Pantai - Nurul Izzah Anwar (penyandang)
21. Pandan - Rafizi Ramli
22. Bukit Katil - Shamsul Iskandar Md Akin
23. Batang Lupar - Zulkifli Abang Engkeh
24. Saratok - Ali Biju
25. Hulu Rajang - Abun Sui Anyit
26. Baram - Roland Engan
27. Limbang - Baru Bian
28. Nibong Tebal - Dr Mansor Othman (bertukar dari DUN Penanti)
29. Wangsa Maju - Dr Tan Kee Kwong
30. Setiawangsa - Ibrahim Yaacob (belum diumumkan)
31. Segamat atau Kulai - Dr Chua Jui Meng (belum disah dan diumumkan)
32. Batu Pahat - Dr Idris Jauzi
33. Alor Setar - Gooi Hsiao Leung
34. Bandar Tun Razak - Abdul Khalid Ibrahim (penyandang)
35. Petaling Jaya Selatan - Hee Loy Sian (penyandang)
36. Machang - Dr Wan Zawawi Wan Ismail (belum diumumkan)
37. Sibuti - Dr Michael Teo Yu Keng (belum disah dan diumumkan)
38. Tebrau - Steven Choong Siow
39. Muar - Nor Hizwan Ahmad
40. Tambun - Siti Aishah Shaik Ismail (belum diumumkan)
41. Tanjong Malim - Brig Jen (B) Abdul Hadi Abdul Khattab (belum diumumkan)
42. Labuan - Ibrahim Menudin (disahkan tetapi belum diumumkan)

SENARAI CALON DAP
1. Gelang Patah - Lim Kit Siang
2. Bukit Gelugor - Karpal Singh (penyandang)
3. Serdang - Teo Nie Ching (penyandang)
4. Beruas - Ngeh Koo Ham (penyandang)
5. Kluang - Liew Chin Tong (bertukar dari parlimen Bukit Bendera)
6. Ipoh Timur - Thomas Su (belum disah dan diumumkan)
7. Ipoh Barat - Wong Kah Woh (belum disah dan diumumkan)
8. Batu Gajah - V Sivakumar (belum disah dan diumumkan)
9. Bentong - Wong Tack
10. Seputeh - Teresa Kok Suh Sim (penyandang)
11. Puchong - Gobind Singh Deo (penyandang)
12. Taiping - Nga Kor Ming (penyandang - belum diumumkan)
13. Raub - Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz
14. Bukit Mertajam - Chong Eng (penyandang)
15. Petaling Jaya Utara - Tony Pua Kiam Wee (penyandang)
16. Batu Kawan - Dr P Ramasamy (penyandang)
17. Cheras - Tan Kok Wai (penyandang)
18. Bukit Bintang - Fong Kui Lun (penyandang)
19. Teluk Intan - M Manogaran (penyandang)
20. Rasah - Anthony Loke Siew Fook (penyandang)

SENARAI CALON PAS
1. Marang - Tuan Guru Abdul Hadi Awang (penyandang)
2. Arau - Tuan Guru Haron Din
3. Shah Alam - Khalid Samad (penyandang)
4. Kota Raja - Dr Siti Mariah Mahmud (penyandang)
5. Pulai - Salahuddin Ayub (bertukar dari parlimen Kubang Kerian)
6. Padang Terap - Mohd Nasir Zakaria (penyandang - belum diumumkan)
7. Pendang - Mohamad Sabu (disahkan jam 6.30 petang)
8. Kuala Nerus - Dr Khairuddin At-Takiri (belum diumumkan)
9. Rantau Panjang - Siti Zailah Mohd Yusof (penyandang)
10. Tumpat - Kamarudin Jaffar (penyandang)
11. Kuala Krai - Dr Mohd Hatta Ramli (penyandang)
12. Parit Buntar - Dr Mujahid Yusof Rawa (penyandang)
13. Baling - Brig Jen (B) Najmi Ahmad
14. Larut - Fauzi Shaari
15. Temerloh - Nasrudin Hassan
16. Titiwangsa - Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi
17. Kuala Selangor - Dr Dzulkefly Ahmad (penyandang)
18. Bachok - Ariffin Mahmod (belum disah dan diumumkan)
19. Jempol - Wan Aishah Wan Ariffin (belum diumumkan)
20. Padang Besar - Azamhari Mahmood
21. Kangar - Baharuddin Ahmad (belum disahkan)
22. Putrajaya - Husam Musa (kekal di DUN Salor, belum disah dan diumumkan)

Pas Bertanding 76 Kerusi Parlimen dan 237 Kerusi DUN

Sumber: utusankini.com

Komen Anda

52 Responses to " Senarai Terkini Calun PR Yang Bertanding Parlimen "
Anonymous said...
April 5, 2013 at 7:09 AM

ituuu.. diaaaa... PAKATAN RAKYAT, gendang sudah di pukul apaaa..... lagiiiii.....lawan tatap lawan bah kasi hancur bn sampai ke kubur nya.....

ini kali laaaa.....

NA..NA..NA..NAAAA
NA..NA..NA..NAAAA...... BN...GOODD BYEEE

BAYUMURNI.....


Anonymous said...
April 5, 2013 at 7:18 AM

wahai rakyat sabah mari la kita hulurkan sedikit kain kapan, Kapur barus, batang pisang, sedikit bunga cempaka untuk kita mandikan jenazah BN/UMNO...

jangan lupaa..panggil sekali tukang kurik kubur sebab mau di ukur panjang keranda BN/UMNO nanti ndak muat pula tau-tau la telampau banyak dosa ba durg ni....siannn....


BAYUMURNI......


Anonymous said...
April 5, 2013 at 7:41 AM

binatang piaran umno ndak mau komen ka di sini lagi......
pencacai umno yg selalu masuk sini ndak mau puji-puji lagi Ka pm najib durg tu....

dasar muka umno/bn muka nda tau malu, muka tembuk terang nampak salah pemimpin mereka masih mempertahan kan demi
maruah konon.padahal memang muka penyamun terbus....

rakyat sabah jangan la kita takut pada kerajaan yg auta macam bn sekarang ini sebab dia pun makhluk yg di cipta sama seperti kita, bukan bn yg sebenar nya memberikan rezeki pada kita tetapi kerajaan langit yg meluluskan rezeki kita,
jadi jangan takut kita ndak di kasi makan olih bn, malaysia ini bukan baaapaakkk.. durg punya,, terang malaysia ini baappakkk kita urg punya...

kita halau penyamun dan lanun-lanun bn/umno dari bumi sabah ini, kalau kamu berani la......?

kalau nda kamu duduk saja la di celah kangkang bn/umno Tu....


ini kali la......
apa lagiii......

BAYUMURNI.....


Anonymous said...
April 5, 2013 at 8:01 AM

Pejuang dan Penyokg PAKATAN, semoga kita murah rezki dn hati terbuka luas terima dn akur apa sj LAWAN TETAP LAWAN dalam gelanggang 1 lawan 1 untuk kita tumbangkn UMNO/BN kerajaan Zalim, rasuah, salah gnkuasa,jijik pemitnah dn raja puterbelit. Bersatu kita Tuuuuuukarrrrr undi PAKATAN turun Harga Barang, PTPTN batal,tiada rasuah,hilang slh gnkuasa, fitnah tiada, puterbelit tak ujud, kroni dhapuskn,kezaliman dkuburkn. Bersama kita tadbir Negara dg telus dn amanah. Kerajaan UMNO/BN sudh tak relevan hari ini dn selamanya.UMNO/BN penipu dn pilih kasih. Sy dn klurga beramai2 telah buang dn kuburkn UMNO tanpa NISAN!!!!!


Anonymous said...
April 5, 2013 at 8:13 AM

Semporna Nama asalnya TONGTALUN, UMNO/BN sudh lm mmerintah pemimpinya rakus,rasuah dn pilih kasih. Pemimpin UMNO/BN penipu hnya jaga klrga dn kroni. Untk apa sokg pemimpin UMNO/BN sekongkl zalim dn amalkn memitnah dn raja puterbelit?.....Mana JAMBATAN P. BUM-BUM Semporna?...sudh trlalu lama pemimpin UMNO/BN menipu rakyt dn BOHONG. Ferry pun pemimpin tak boleh sumbangkan untk kmudahan rakyat UMUM?...tiada persen pndptankah dg bantuan salurkn ferry?...Kemana hilangnya Tapak PASAR PUTU Semporna?.......siasat salah gnkuasa pemimpin Semporna milik siapa G MART tiba2 ada dbelakang tmpat Masjid pekan Semporna adalah penipuan dn kerakusan pemimpin UMNO/BN Semporna menipu rakyat!!!!!!!!!!!!!!


Anonymous said...
April 5, 2013 at 12:21 PM

Parti Keadialan Rakyat (PKR) Sabah Thursday unveiled a list of seven proposed candidates for the West Coast North Zone.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 12:21 PM

They are senior lawyer Hj Ansari Abdullah (Tuaran), anti-illegal immigrant activist Dr Chong Eng Leong (Sepangar), Mazhry Nasir (Putatan), Anthony Mandiau (Kota Marudu), Mursalim Tanjul (Kudat), Saidil Semoi (Kota Belud) and Jonathan Yassin, the division chief for PKR Ranau, who is also brother-in-law to Ansari.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 12:21 PM

Unveiling this was Ansari who is also currently PKR Tuaran Chief in the presence of five of the seven proposed candidates and the various PKR divisional chiefs, in a press conference held at its Headquarters here.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 12:21 PM

Ansari also declared that all the seven divisions had during their meeting held earlier reach a consensus to make clear their stands that the other PR components and allies should not contest for any of the said seven constituencies.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 12:22 PM

Our stand is that, since PAS did not contest any of these seven constituencies they have no right to contest. DAP obtained lesser votes in Sepangar and Putatan; they even lost to PKR candidates. “Neither did they contest in any of the other five constituencies, so DAP should not also lodge any claim on these seven constituencies in the West Coast North Zone.

“Therefore, all the seats should go to PKR,” he proclaimed.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 1:16 PM

moga berjaya saja pada calon2 mereka


Anonymous said...
April 5, 2013 at 1:32 PM

Nampaknya tiada taring semua tu.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 1:32 PM

“Take cognisance of what happened in other countries as attempts were made to use the same tactic here. As a result, the people lost confidence in the election process and the elected government and the party which adopted such tactics were rejected by the people.”


Anonymous said...
April 5, 2013 at 1:34 PM

He assured that the government will continue to conduct its duties and responsibilities in accordance with the principles of the constitution and rule of law until the end of the election process


Anonymous said...
April 5, 2013 at 1:38 PM

The Prime Minister also said the democratic process in Malaysia has successfully created stability and prosperity enjoyed by citizens for over five decades.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 2:51 PM

Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan hari ini yakin Barisan Nasional (BN) boleh merampas sekurang-kurangnya 20 kerusi pembangkang pada Pilihan Raya Umum ke-13 ini dan ia bukan satu retorik semata-mata.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 2:51 PM

Katanya, BN mempunyai sebanyak 140 kerusi sekarang dan mempunyai potensi untuk merampas lima kerusi dari 23 kerusi PAS, lima kerusi dari 28 milik DAP dan 10 kerusi dari PKR.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 2:52 PM

“Saya buat sendiri analisa ini. Saya turun berkali-kali ke sesuatu tempat untuk mengesahkan kajian saya. Misalnya di Parlimen Bandar Tun Razak, saya turun 17 kali, saya yakin kita akan menang kembali di parlimen ini,” katanya


Anonymous said...
April 5, 2013 at 2:52 PM

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai pendapat bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin dalam akhbar tempatan baru-baru ini bahawa, BN mampu untuk merampas kembali Kedah dan Selangor.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 2:52 PM

Ahmad setuju dengan Daim dan berkata Daim sudah tentu mengeluarkan pendapat itu melalui satu-satu kajian dan bukan sekadar bercakap kosong.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 2:52 PM

Beliau turut mengariskan 13 sebab mengapa BN boleh menang dalam pilihan raya kali ini selain dari faktor kepimpinan Perdana Menteri. Ia adalah:-

1. Pengalaman BN yang luas sebagai kerajaan

2. Konsep 1Malaysia yang mendapat sambutan

3. Transformasi Kerajaan

4. UMNO dan BN yang kukuh

5. Kerajaan hari ini yang menepati janji

6. Pimpinan BN yang bersih dari tuduhan

7. Keadilan kepada semua kaum

8. Usaha BN untuk menjadikan negara maju dan berpendapatan tinggi

9. Rekod-rekod pencapaian yang baik

10. Pembangunan di seluruh negara

11. Perpaduan di kalangan rakyat

12. Kerajaan yang mendahulukan rakyat dan

13. Keupayaan BN untuk meletakkan Malaysia di pentas dunia dan dikenali.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 2:52 PM

Sehubungan dengan pembubaran parlimen, beliau mahu semua pusat PDM terus menjalankan pelbagai program seperti yang telah dibuat sejak awal tahun ini tanpa perlu menunggu hari penamaan calon atau hari kempen.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 2:53 PM

Katanya jika kesemua 23 PDM di Bandar Tun Razak menjalankan kerja, kawasan parlimen itu boleh ditawan kembali oleh BN.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 2:57 PM

“Ini amanat dari Perdana Menteri yang mahu menyelamatkan bandar ini yang dinamakan sempena nama bapanya,” katanya.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 5:39 PM

Senarai calon Barisan Nasional (BN) yang bertanding Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) akan diumumkan dalam tempoh tujuh hingga 10 hari sebelum hari penamaan calon.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 5:39 PM

Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, berkata Datuk Seri Najib Razak selaku Pengerusi BN akan menyerahkan senarai nama calon yang sah bertanding kepada Pengerusi BN setiap negeri selepas selesai semua tapisan yang diperlukan.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 5:40 PM

“Pengerusi BN negeri kemudian akan menyerahkan surat watikah kepada calon (yang akan bertanding) dan kita harap ia dapat dilaksanakan dalam tempoh seminggu hingga 10 hari sebelum hari penamaan calon,” katanya.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 5:41 PM

Tengku Adnan berkata, senarai nama calon kini sudah pun dimuktamadkan dan sedang dalam proses tapisan akhir, termasuk oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jabatan Insolvensi dan polis.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 5:41 PM

Selain itu kata beliau, calon juga mesti melepasi tapisan institusi kewangan kerana BN tidak mahu calon yang muflis atau terlalu banyak berhutang.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 5:42 PM

“Ini antara kriteria baru yang kita tetapkan untuk jadi calon. Selain itu, kita juga minta calon menghantar laporan perubatan mereka jika ada dan jika tiada, kita akan minta mereka membuat pemeriksaan kesihatan,” katanya.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 5:43 PM

“Manifesto BN 2013 akan dilancarkan pada Sabtu ini di Stadium Putra Bukit Jalil, sempena Perhimpunan Janji 1Malaysia, Rakyat Didahulukan.

“Kita sudah pun bersiap sedia dan gendang juga sudah dipalu,” katanya.


Anonymous said...
April 5, 2013 at 8:15 PM

weii,, anon umno kau ni nda ada hujah mu yg sendiri ka selain kau cedok dari kata-kata pemimpin Kau tu, aku tau la kau tu penyokong bn syaitan tu, tapi kalau iya pun kau pakai la kepala hotak kau untuk mengeluarkan hujah di komen ni, bukan pula kau cedok ayat-ayat basi dari pemimpin kau tu, agak-agak L.A. puak umno ANONYMOUS...

memang betul la kamu ni jenis muka ndak tau malu,,
sial betul la kau ni.....


BAYUMURNI.....


Anonymous said...
April 5, 2013 at 8:16 PM

weii,, anon umno kau ni nda ada hujah mu yg sendiri ka selain kau cedok dari kata-kata pemimpin Kau tu, aku tau la kau tu penyokong bn syaitan tu, tapi kalau iya pun kau pakai la kepala hotak kau untuk mengeluarkan hujah di komen ni, bukan pula kau cedok ayat-ayat basi dari pemimpin kau tu, agak-agak L.A. puak umno ANONYMOUS...

memang betul la kamu ni jenis muka ndak tau malu,,
sial betul la kau ni.....


BAYUMURNI.....


Anonymous said...
April 5, 2013 at 9:39 PM

jgn gaduh2 tak baik,
biar bertindak ikut waras fikiran, fikir mana yg baik untuk di undi kali ini. org umno kata mereka kerajaan terbaik dan membela rakyar, tak apa itu pendapat mereka. musa aman kata mereka pembela rakyat sabah mereka dah buat pembangunan menyeluruh di sabah, tak apa bagi sedap hati di ja tu...suruh dia gi kudat kampung sebayan kalau betul mereka buat kerja. sedih sangat saya tengok ni kampung air paip tiada,jln raya masih tahun 70an,ni yg merekaumno banggakan. tak tahulah aku nak kata apa kalau u all masih undi ni org semua.


Anonymous said...
April 7, 2013 at 5:21 PM

headhunter said.. = LIDAH SYAITAN


Anonymous said...
April 7, 2013 at 5:21 PM

headhunter said.. = LIDAH SYAITAN


Anonymous said...
April 7, 2013 at 5:22 PM

headhunter said.. = LIDAH SYAITAN


Ryus said...
April 8, 2013 at 7:39 AM

PRU13 is soon. Lets vote wisely.


Shinia said...
April 8, 2013 at 7:41 AM

Tidak kira siapakah calonnya, yang penting rakyat harus diutamakan.


Ben said...
April 8, 2013 at 7:45 AM

Kami menantikan juga nama calon BN.


Elene said...
April 8, 2013 at 7:46 AM

Semoga EC memastikan PRU yang bersih, terbuka dan adil demi demokrasi.


Myrul said...
April 8, 2013 at 7:48 AM

Kami menantikan pengesahan dari pihak PR.


Anonymous said...
April 8, 2013 at 12:29 PM

headhunter said.. = LIDAH SYAITAN


Anonymous said...
April 8, 2013 at 12:29 PM

headhunter said.. = LIDAH SYAITAN


Anonymous said...
April 8, 2013 at 12:29 PM

headhunter said.. = LIDAH SYAITAN


Anonymous said...
April 8, 2013 at 3:06 PM

headhunter said.. = LIDAH SYAITAN


Anonymous said...
April 8, 2013 at 4:27 PM

headhunter said.. = LIDAH SYAITAN


Anonymous said...
April 8, 2013 at 4:28 PM

headhunter said.. = LIDAH SYAITAN


Anonymous said...
April 8, 2013 at 8:16 PM

headhunter said.. = LIDAH SYAITAN


Anonymous said...
April 8, 2013 at 8:16 PM

headhunter said.. = LIDAH SYAITAN


Anonymous said...
April 8, 2013 at 8:17 PM

headhunter said.. = LIDAH SYAITAN


Anonymous said...
May 4, 2013 at 5:49 PM

Former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad characterised Pas as being the main cause of Malay disunity.


He also labelled Datuk Seri Anwar Ibrahim's Parti Keadilan Rakyat (PKR) as the second political party to further divide the Malay community, "crushing them to the point they become beggars".

"We are not here to take away the rights of the Chinese or Indians, but rather to work together with them, as people who are of equal standing, not as beggars," he said in his speech to some 5,000 Barisan Nasional supporters at a gathering at the Permatang Pauh commercial centre here tonight.

Also present were Permatang Pauh Umno division chief Datuk Abdul Jalil Abdul Majid and BN candidates Dr Mazlan Ismail (Permatang Pauh parliamentary), Datuk Mohammad Nasir Abdullah (Seberang Jaya state) and Anuar Faisal Yahaya (Permatang Pasir state).

Recalling Umno's history, Dr Mahathir said when the party was first established, the Malays in Umno were very strong and respected by everyone, including the British, as they were united.

"Back then, there were many Umno members who were ulamas, and when they were not happy about not getting a seat in parliament, as well as not getting the title of Yang Berhormat, they left Umno and set up Pas.

"It was then the Malays began to split into two groups," he said.

He reminded the Malays that strength came from being united, and urged them to close ranks.

"We want to be on equal standing with other races. That is all we want.

"Let us not be divided. Let us throw our support behind all BN candidates, regardless of who they are," he said.