Monday, May 6, 2013

Himpunan 8 Mei untuk bantah 'penipuan' PRU-13

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menyeru kepada penyokongnya untuk hadir ke Stadium Kelana Jaya Rabu ini bagi menyatakan bantahan ke atas penipuan yang didakwa dilakukan dalam raya 5 Mei.

"Saya akan menjemput rakyat buat pertama kali selepas pilihan raya umum pada Rabu ini di Stadium Kelana Jaya pada jam 8.30 malam. Saya menyeru semua rakyat Malaysia untuk bersama dan nyatakan penolakan kita terhadap penipuan dalam pilihan raya yang dilakukan SPR dan Datuk Seri Najib Razak.

"Gerakan untuk perubahan tidak boleh dihalang. Permintaan rakyat untuk memiliki pilihan raya yang bersih dan adil bagi memastikan kerajaan yang kita pilih bertanggungjawab, telus dan tiada rasuah akan terus bergema kuat di sebalik keputusan Pilihan Raya Umum ke-13," katanya dalam satu kenyataan.

Anwar berkata, beliau juga akan bekerjasama dengan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) bagi memastikan sebuah SPR yang baru dan bebas ditubuhkan bagi menangani penipuan dalam pilihan raya.

Katanya, beliau juga akan berusaha bagi mendapatkan sokongan rakyat untuk mempersoalkan kesahan kerajaan yang dibentuk oleh BN.

"Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bertanggungjawab kerana bersubahat dalam penipuan pilihan raya yang paling buruk dalam sejarah kita. Perjuangan untuk pilihan raya yang bersih dan adil kekal sebagai satu perjuangan yang penting bagi mana-mana rakyat Malaysia.

"Saya akan memberi sepenuh masa dan tenaga saya bersama BERSIH dan rakyat Malaysia untuk memastikan bSPR yang baru dan bebas ditubuhkan secepat mungkin untuk membetulkan penipuan pilihan raya.

"Kita tidak boleh membenarkan diri kita menerima keputusan pilihan raya melalui penipuan dan menipu. Hati saya akan bersama dengan setiap rakyat Malaysia yang tidak menerima keputusan ini. Saya akan berusaha ke arah konsensus kebangsaan untuk mempersoalkan kesahihan kerajaan BN yang dicapai melalui penipuan pilihan raya itu," katanya lagi.-MK

Komen Anda

106 Responses to " Himpunan 8 Mei untuk bantah 'penipuan' PRU-13 "
Anonymous said...
May 6, 2013 at 10:38 PM

In the spirit of accountability as a government picked by the people, the Barisan Nasional (BN) is always prepared to listen to the people and accept their advice and criticism in providing the best service to them, said BN deputy chairman Tan Sri Muhyiddin Yassin.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 10:39 PM

He said the mandate given by the people to continue helming the nation was a huge trust, which must be carried out properly. “We have made an undertaking to the people in our 13th general election (GE13) manifesto, which, God willing, we will carry out to the best of our ability.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 10:39 PM

“With the mandate too, the BN government will be able to continue its transformation efforts, and, God willing, we can achieve the aspiration of becoming a developed nation with high income by 2020,” he said in a statement, here, today.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 10:40 PM

Congratulating Datuk Seri Najib Razak, who took his oath of office as prime minister today, he said the BN chairman had successfully led the coalition to victory in GE13.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 10:41 PM

“Indeed in the last four years, he had worked very hard by making great sacrifices to ensure BN wins. “As such, it is appropriate that all BN members give a strong support to Datuk Seri Najib to continue helming the party and government,” he said.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 10:41 PM

Muhyiddin, who also expressed his thanks to people on giving of mandate to enable the BN to govern the country for the next five years, said the outcome of the general election showed racial polarisation in the voting trend.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 10:42 PM

This is unhealthy in a multi-racial society like Malaysia. We cannot allow one community supporting one side and another race supporting another,” he said. According to Muhyiddin, if it was allowed to continue it would lead to tension in inter-racial relations and political instability.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 10:42 PM

In this regard, Muhyiddin urged all quarters to look into themselves to together shape the future of national politics in the mould of a stronger inter-racial understanding, unity and cooperation. He also urged the people to be together with the prime minister to create a Malaysia which was more united, prosperous and progressive.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 10:43 PM

The move was important because in seven years, all races regardless of religion must be of one heart to make national transformation successful to enable Malaysia to achieve its aim of becoming a developed, high income nation.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 10:44 PM

In the meantime, he appealed to all Malaysians regardless of race, religion and political ideology to reunite.“Forget all disputes during the general election and treat them as part and parcel of the maturing democratic process which the people in our country are undergoing,” he said.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 10:45 PM

Muhyiddin also urged the opposition to respect the decision of the people which had given the mandate to BN to head the nation and administer the states it had won, as BN respected and accepted the decision of the people in the states won by the opposition.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 10:45 PM

He also thanked the leaders of the component parties of BN, all BN machinery, supporters of the party and all quarters who had contributed to the victory of BN whether directly or indirectly.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 11:10 PM

Kemenangan Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum ke-13 semalam, telah memberikan impak luar biasa kepada pergerakan harga-harga pasaran saham tempatan hari ini.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 11:10 PM

"Malah, hari ini juga Bursa Malaysia menerima dana pelaburan asing sebanyak RM2 bilion pada sesi pagi ini dan merupakan yang tertinggi dalam rekod," kata Ketua Penyelidikan Runcit Affin Investment Bank, Dr Nazri Khan.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 11:10 PM

Beliau berkata yang kemasukan ramai pelabur asing ke dalam pasaran Bursa Malaysia hari ini, jelas menunjukkan keyakinan mereka terhadap ekonomi Malaysia.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 11:11 PM

"Bursa Malaysia yang telah mencatatkan paras tertinggi melebihi 1,800 mata telah menampakkan keyakinan padu pelabur asing terhadap pelan pembangunan yang telah dirancang oleh kerajaan," kata beliau kepada media di sini hari ini.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 11:11 PM

Pasaran tunai negara telah memperlihatkan penglibatan pelabur asing yang cergas yang mana sejak Januari hingga April, jumlah dana asing berjumlah RM13 bilion berbanding RM13.5 bilion pada keseluruhan 2012, jelas beliau.


Anonymous said...
May 7, 2013 at 12:11 AM

Tambirang saja la pelabur asing mau melabur di malaysia,bn memainkan media utk mententeramkan hati rakyat wal hal malaysia terlalu banyak hutang luar negara utk pru 13 lalu...

Tak guna berhimpun lagi datu seri Anuar bukan boleh buat apa-apa lagi pada 8 mei ini...

Kalau mau betul-betul kita protes..
Lumurkan minyak petrol 1 badan kita bakar ramai-ramai sampai mati....
Baru protes namanya...
Apa macam ada beranikah?...
Lambat laun kita akan mati semuanya...
Teruskan perjuangan hingga kehembusan nafas terakhir....


Anonymous said...
May 7, 2013 at 7:39 AM

Sabar encik....kita ada tempoh masa 21 hari untuk menghantar petisyen membantah keputusan pru13 di mahkamah. Cuma yg perlu bukti bukti penyelewengan pilihanraya. Mana2 akta pilihanraya yang telah dilanggar boleh dijadikan bukti. Asyik cakap pelabur asing masuk tp defisit x pernah kurang....


Anonymous said...
May 7, 2013 at 7:59 AM

I beleive in PR if Star didn't in joined in contest PR can captured whole of the KDM seat. Dr.jeffery Tamaha gila kuasa.


Anonymous said...
May 7, 2013 at 8:15 AM

aku sokong DSAI membuat protes...aku geram bila lihat orang asing ( PATI ) datang untuk mengundi dan menentukan halatuju negara kita.Apakah kita sebagai rakyat malaysia tidak rasa terhina dengan tindakan terdesak UMNO/BN untuk menang pilihanraya. Kaji sejarah bagaimana tumbangnya kerajaan MELAKA suatu ketika dulu.....sebabnya ada orang dalam yang dengki dan khianat bangsa sendiri.Sedarlah wahai melayu kalau kita kaui bahawa kita akan balik menemui ALLAH bila tiba masanya nanti, jgn fikir untuk ketuanan sendiri.Fikirkan anak cucu kita nak duduk mana nanti kalau bumi malaysia ni dipenuhi dengan orang luar.


anti tiada maruah 2 said...
May 7, 2013 at 10:33 AM

ramai penulis komen anonymous di ruangan ini seperti 'dibayar gaji' semacam editor akhbar. siapa lu yg sebenar?


Anonymous said...
May 7, 2013 at 10:59 AM

Byk tanah dan bgunan kerajaan dijual. Contoh kuarters2 banglo di area jalan u-thant. Mari sama berdoa supaya rakyat Malaysia yg ASLI tidak akan merempat di tanah air sendiri. AMIN......


Anonymous said...
May 7, 2013 at 11:35 AM

NAJIB MASIH DIPERCYAI. TAHNIAH!

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan bahawa 84.84 peratus atau 11,257,147 daripada jumlah 13,268,002 pengundi berdaftar keluar mengundi bagi 222 kerusi Dewan Rakyat (Parlimen) pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) semalam.

Setiausaha SPR, Datuk Kamaruddin Mohamed Baria berkata bagi 505 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun), jumlah yang keluar mengundi ialah 9,742,254 orang atau 85.82 peratus.

Menurutnya berdasarkan daftar pemilih yang diwartakan untuk PRU-13, daripada 13,268,002 pemilih berdaftar, pengundi biasa terdiri daripada 12,885,434 orang manakala pengundi pos (146,742) dan pengundi awal (235,826).

"Bagi kerusi Dewan Rakyat, BN memperolehi 5,237,699 undi, PKR (2,254,328 undi), Pas (1,633,389), DAP (1,736,267), Bebas (86,935), STAR (45,386), BERJASA (31,835), SWP (15,630), SAPP (10,099), PCM (2,129), KITA (623) dan BERSAMA (257).

"Bagi kerusi Dun pula, BN memperoleh 4,513,997 undi, Pas (2,133,944), DAP (1,442,298), PKR (1,303,457), Bebas (67,129), STAR (43,793), SAPP (31,324), PSM (8,136), BERJASA (4,756), KITA (1,791), BERSAMA (823) dan PCM (216)," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Kamaruddin berkata daripada 579 calon yang bertanding di keruswi Dewan Rakyat, 128 calon hilang wang deposit pilihan raya, dengan calon Bebas mencatatkan jumlah paling ramai, iaitu 75 orang.

Bagi keputusan 222 kerusi Dewan Rakyat, BN memenangi 133 kerusi, PKR (30), Pas (21) dan DAP (38), manakala bagi kerusi DUN, BN memperoleh 275 kerusi, DAP (95), Pas (86) dan PKR (49).

Beliau berkata secara keseluruhan SPR berpuas hati dengan proses pengundian yang berjalan dengan lancar, tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku yang menjejaskan proses pilihan raya.

"Dalam melaksanakan urusan pilihan raya, SPR sentiasa mengikut lunas undang-undang dan mencuba sedaya mana yang boleh untuk menjadikan PRU-13 sebagai yang terbaik, pelbagai cabaran yang tidak diduga terpaksa dihadapi," menurutnya.

Katanya SPR akan mengkaji segala kelemahan terutama mengenai kaedah untuk mengatasi kesesakan pengundi pada waktu pagi serta kehadiran warga emas yang di luar jangkaan dan beliau memberi jaminan bahawa SPR akan menambah baik segala kelemahan yang dikenal pasti


Anonymous said...
May 7, 2013 at 11:41 AM

PM Singapura ucap tahniah pada Najib

Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong menelefon Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tengah hari ini bagi mengucapkan tahniah atas kemenangannya pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13).

Lee berkata beliau tidak sabar-sabar untuk terus bekerjasama dengan Najib bagi mengukuhkan hubungan.

Kedua-dua perdana menteri itu bersetuju untuk terus meningkatkan kerjasama dua hala.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan Kementerian Hal Ehwal Luar, Lee juga telah menulis surat ucapan tahniah kepada Najib.

Dalam suratnya, pemimpin Singapura itu mengucapkan tahniah kepada Najib yang memimpin Barisan Nasional sehingga mencapai kemenangan pada PRU13 dan begitu juga atas kemenangan Najib di kerusi Parlimen Pekan, Pahang.

"Kemenangan Barisan Nasional yang meyakinkan menggambarkan keyakinan rakyat tuan atas kepimpinan tuan dan nilai yang mereka letakkan atas kesinambungan dan kestabilan.

Ini merupakan pilihan raya umum yang dimenangi dengan usaha keras tetapi tuan menggerakkan kempen yang kukuh yang memberi tumpuan kepada kebimbangan rakyat tuan dan meyakinkan mereka mengenai wawasan tuan untuk Malaysia," katanya.

"Saya doakan yang terbaik buat kerajaan tuan bagi penggal berikutnya. Saya tidak sabar-sabar untuk terus bekerjasama dengan tuan bagi merapatkan lagi kerjasama dua hala.

Seperti yang kita bincangkan pada Pemukiman Pemimpin kita pada Februari, negara kita mempunyai kepentingan yang luas dan berkembang untuk kejayaan antara satu sama lain. Mari kita perkukuh kerjasama rapat kita bagi manfaat rakyat kedua buah negara," kata Lee.

Lee berkata: Ho Ching (Puan Lee) bersama-sama saya mengucapkan tahniah kepada tuan dan Datin Seri Rosmah untuk kesihatan dan kejayaan yang berterusan. Kami berharap untuk bertemu tuan sekali lagi tidak lama lagi."


headhunter said...
May 7, 2013 at 11:57 AM

Disaat Anwar Ibrahim sering menyalahkan SPR kononnya terlibat didalam penipuan daftar pemilih serta perjalanan mengundi sewaktu pilihanraya, hari ini rakyat didedahkan tentang realiti sebenar yang berlaku.


headhunter said...
May 7, 2013 at 11:57 AM

Didedahkan sendiri oleh 'orang kuat' Anwar sendiri iaitu Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali dengan nama Chegu Bard. Anwar sendiri menjadi perancang sebenar didalam penipuan pemilihan PKR.


headhunter said...
May 7, 2013 at 11:57 AM

Chegu Bard sendiri menyatakan yang beliau tidak percaya dengan kredibiliti Anwar serta mempersoalkan tuduhan Anwar terhadap SPR kerana sebelum ini Chegu Bard sendiri telah ditipu dengan teruk semasa pemilihan parti tersebut.


headhunter said...
May 7, 2013 at 11:57 AM

Dan Chegu Bard juga mendedahkan bahawa Anwar cuba menyogoknya dengan wang ringgit serta jawatan bagi menutup rahsia berkenaan pemilihan parti PKR sendiri yang disifatkannya sebagai tak adil dan demokrasi.


headhunter said...
May 7, 2013 at 11:57 AM

Rakyat Malaysia khususnya ahli-ahli PKR serta Pakatan harus melihat pendedahan oleh Chegu Bard ini sebagai satu 'turning point' untuk meninggalkan Anwar. Apatah lagi Anwar seringkali berceramah yang kononnya SPR bersekongkol dengan kerajaan untuk menipu rakyat didalam proses pengundian.


headhunter said...
May 7, 2013 at 11:58 AM

Jadi, jika pemimpin utama dalam organisasi PKR sendiri menjadi mangsa penipuan licik Anwar Ibrahim, apakah mustahil rakyat bawahan yang masih 'hijau' dengan politik menjadi mangsa Anwar seterusnya?


headhunter said...
May 7, 2013 at 11:58 AM

Dan pengundi di seluruh negara khususnya di Parlimen Permatang Pauh serta Dun Sungai Acheh harus menolak calon-calon dari PKR. Jangan biarkan manusia-manusia munafik seperti mereka-mereka itu berterusan memperbodohkan rakyat dimasa hadapan.


Anonymous said...
May 7, 2013 at 11:58 AM

BUANG YANG KERUH, AMBIL YANG JERNIH & RUMAH SUDAH SIAP, PAHAT MASIH BERBUNYI...rakyat telah buat pilihan pada PRU13, tiba masanya bersatu dalam membangunkan negara...jika berterusan berkelahi, kita juga yang rugi...sebagai rakyat kita juga bertanggungjawab utk menegur & menasihati pemimpin kita tidak kira BN atau PR. Sampai bila hendak berbalah???


mantera said...
May 7, 2013 at 12:00 PM

Masih lagi tak puas hati dengan keputusan pada PRU 13, Anwar Ibrahim kali ini mengajak penyokong-penyokong fanatiknya untuk membuat satu lagi huru-hara!


mantera said...
May 7, 2013 at 12:00 PM

Anwar mendakwa keputusan pilihanraya dipenuhi penipuan pihak tertentu lantas mengajak para penyokongnya untuk menghadiri perhimpunan bagi membuat bantahan.

Tapi, Anwar mungkin terlupa, pemenang sudah ditentukan, rakyat sudah membuat pilihan, malah dihadiri pemerhati tempatan dan antarabangsa.


mantera said...
May 7, 2013 at 12:00 PM

Kalau tak bersih, kenapa Pulau Pinang, Kelantan dan Selangor masih kekal di bawah Pakatan?


Anonymous said...
May 7, 2013 at 1:27 PM

Tak apa..Datuk S.Ambiga mnta semua yg bukti brgambar,bukti individu atau apa2 bukti yg boleh diketengahkn,sila brjumpa dgn beliau la. BERSIH 2.0 sedang ke arah itu sementara PRU baru tamat. Pasal nak brhimpun lepas tu lari,baik takyah ler. Buang masa. Tengok MEDAN TAHRIR di Mesir..rakyat lari le apa ? sorry le..jiwa org Arab kental. Walau mereka asyik brgaduh Syiah dgn Sunni ( itu soal kedua )tapi perubahan pemerintahan negara mereka boleh berubah dgn keBANGKITan rakyat. Nampak perbezaan ??


Anonymous said...
May 7, 2013 at 1:27 PM

Saya dah agak dah SAPP dapat telur.... bagus lagi hari tu bergabung dengan pakatan..... bodoh.... Star pun sama pemecah undi sahaja.... bodoh kau jefry. Sekarang tiada apa-apa lagi yang kau boleh perjuangkan jefry kecuali kau ni lah pemecah belah rakyat sabah.... kau mahu perubahan tapi tidak bergabung dengan pakatan.... kalau hari tu kau bergabung dengan pakatankan bagus.... Anuar ibrahim pun teruk juga kenapa terlampau yakin menang.... sepatutnya pertimbangkanlah untuk berunding dengan Star dan SAPP.... tak reti buat strategi tapi nak menang.... jadi sekarang apa??????? ha?????? LAIN KALILAH........ BODOH KAMU SEMUA..............


zaini zai said...
May 7, 2013 at 1:48 PM

Yg pasti di Sabah ni..ramai yg nak jadi YB. Oleh itu letak wang deposit dn hantar pencalonan. Tak ke mereka fikir yg calon2 BEBAS tak pernah menang di Sabah kecuali John Ghani di Kuala Penyu dulu. Jd jika begitu kenapa ndak bersatu bawah 1Payung PR sama2 goncang BN di Sabah . Lupa kan hasrat nak jadi YB kalau 'Hidung Tak mancung Pipi trsosong2'. Buang hasrat itu dan yg penting sma2 kita berjuang ke arah perobahan yg lebih baik utk rakyat Sabah sendiri. Hakikatnya, faktor nak jadi YB le walau Hidung Tak mancung ,yg mnjadi faktor utama mengapa BN selesa dan sentiasa selesa le mngaut hasil bumi Sabah tuk mereka. Belum dikira faktor RM spt yg berlaku di Parlimen Semporna dan DUN2 dbawanya. Shafie Afdal dan Ramli Marhaban..main tabur je duit. Org kampung harganya sekitar RM100 - RM500 ringgit sorang ( kurang lebih harga kambing ) utk dibeli undi dr mereka. Malah ada yg hentam UMNO tapi bila nak ngundi dpt RM1000 utk kempen rumah ke rumah,terus ikut jadi barua UMNO yg selama berbulan2 sebelum PRU mnghentam UMNO. Kalabakan nun..RM10 jer nilai org kampung di situ yg dibayar oleh Ghaffur. Meeka tak tau yg Ghaffur tu dah tak trcalon pon sebelum tu. Jadiii Gagasan INI KALI LAHH utk Sabah wajar ditukar kpd TAK PAYAH LAHHH..


Anonymous said...
May 7, 2013 at 2:37 PM

DAP telah merangka beberapa aktiviti untuk memalukan Perdana Menteri dan Barisan Nasional di dalam dan di luar negara berikutkan kekalahan mereka dalam pilihan raya umum kali ini. Antara lain mereka telah mengemukakan petisyen kepada Barack Obama dan US.

Selain itu, pemimpin DAP juga mengupah belia-belia cina yang sedang belajar di kolej swasta untuk melakukan kerja-kerja memalukan BN seperti The Silent Walk.

Mereka mendakwa Barisan Nasional menipu dalam pilihan raya kerana terdapat warga asing mengundi. Malangnya setiap tuduhan mereka telah dibuktikan sebagai satu penipuan. dan banyak lagi contoh pembohongan Pakatan yang telah dibongkar. Namun kumpulan anak muda cina yang bodoh dan bangang tetap percaya kononnya ada penghuni hantu dalam pilihan raya ini.

Kumpulan ekstremis Cina ini tidak segan silu menuduh Suruhanjaya Pilihan Raya menipu dalam pilihan raya. Malangnya, SPR dan Peguam Negara masih tidur.

Tidak malukah mereka mendakwa terdapat penipuan dalam pilihan raya sedangkan semua bukti yang mereka kemukakan adalah pembohongan semata-mata. Jika ada yang merancang untuk menipu dalam pilihan raya semalam, orang itu ialah Anwar bin Ibrahim. Lihat sahaja twitter beliau yang mengiystiharkan Pakatan menang pada jam 7 malam. Bagaimana Anwar tahu beliau menang pada jam 7 malam sedangkan undi baru dikira?

Anwar jika tidak percaya keputusan pilihan raya janganlah benarkan DAP dan PKR angkat sumpah jadi MB di Pulau Pinang dan Selangor.


akmal said...
May 7, 2013 at 4:39 PM

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata dengan kaedah penggunaan dakwat kekal yang diperkenalkan buat kali pertama oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada pilihan raya umum ke-13, tiada sebab untuk proses PRU13 dipertikaikan


akmal said...
May 7, 2013 at 4:40 PM

Perdana Menteri berkata setakat ini beliau melihat kaedah baharu itu tidak menimbulkan sebarang kesulitan sekaligus yakin proses pengundian hari ini akan berjalan dengan lancar.


akmal said...
May 7, 2013 at 4:40 PM

“Saya lihat PRU kali ini dengan kaedah baharu ini berjalan dengan begitu lancar, tidak timbul sebarang kesulitan termasuk penggunaan dakwat kekal.

“Jadi tiada sebab mengapa PRU ini nak dipertikaikan oleh sesiapa pun.


akmal said...
May 7, 2013 at 4:41 PM

“Saya puas hati dengan prosesnya dan saya puas hati dengan kredibiliti PRU kali ini tambahan kita ada pemerhati dari dalam dan luar negara dengan perjalanan (pengundian) yang begitu telus,” katanya kepada pemberita selepas mengundi di Sekolah Menengah Sains Sultan Haji Ahmad Shah di sini.


akmal said...
May 7, 2013 at 4:41 PM

Najib juga yakin BN akan mendapat mandat yang besar kali ini dan seluruh rakyat Malaysia akan menerima keputusan yang dibuat hari ini.


akmal said...
May 7, 2013 at 4:42 PM

“Saya percaya rakyat akan buat keputusan bijak, yang penting adalah tahap keyakinan masa depan negara kita dan kalau mereka (rakyat) buat penilaian, saya yakin berdasarkan pada kemampuan kita selama empat tahun ini, dasar transformasi nasional benar-benar dapat dilaksanakan dengan jayanya,” kata beliau.


akmal said...
May 7, 2013 at 4:42 PM

Menurutnya sekiranya BN diberikan mandat lima tahun lagi untuk memerintah, beliau yakin keadaan ekonomi dan sosial negara akan bertambah baik dalam menuju Wawasan 2020 yang akan tiba tujuh tahun lagi.


akmal said...
May 7, 2013 at 4:43 PM

“Jika kita dapat mandat untuk lima tahun akan datang, Insya-Allah keadaan negara akan bertambah lebih baik dan menjurus kepada usaha mencapai wawasan negara,” kata Najib.


fauzi said...
May 7, 2013 at 4:44 PM

hormatilah keputusan yang dibuat oleh rakyat...rakyat memilih BN untuk menerahui negara...


Anonymous said...
May 7, 2013 at 6:14 PM

di bwh kerajaan bn, semoga harga petrol xnaek dh, semoga tarif elektrik dan air xnaek dh, semoga cukai pendapatan xkena potong byk sgt dh, semoga xda rasuah dan kronisme lg dh. Ya Allah kau peliharalah pemimpin2 negara Malaysia yg adil dan benar, yg tulus dan telus, yg bijak dan berkaliber, yg taat sbg hambaMU dan menyeru rakyat kebaikan dan nahi mungkar. Tunjukkan KuasaMU melebihi kuasa hambaMU. Menangkan yg adil, pertahankan yg istiqamah kpdMU.


Anonymous said...
May 7, 2013 at 9:01 PM

SPR cakap dakwat yang tidak kekal lama,mungkin kesilapan petugas spr tak goncang botol dakwat.semasa saya pergi mengundi saya nampak petugas spr balik balik goncang botol dakwat,selepas mengundi saya tak pernah membasuh tangan saya dengan sabun sampai sekarang,tiada masa sebab kegutan saja,cuma masa pergi tandas dan makan.(baru 2 hari) dakwat ditangan saya dah hilang.mana dakwaan sampai 3 hingga 5 hari.Bagaimana dengan kalian semua.Samaada SPR bohong dan penipuan pilihanraya berlaku lihatlah jari anda sendiri.Walaubagaimana pun kalau dah kalah,terima sajalah.Kalau dah menang tunaikan janji.Tapi syok juga kalau mengundi semula,banyak aramai ti,free makan minum dan orang kampung pun dapat RM,tangki ,zink dan macam macam lagilah.


Anonymous said...
May 7, 2013 at 10:11 PM

Setahu aku..tugas SPR kendalai mana2 election di mana2 negara pun dgn adil dantelus. Maksud telus tu spt dlm sukan juga le, mana2 tim yg disqualified atas sebab kesilapan sendiri,kemenangn akan diberi secara terus kpd pihak lawan. Begitu juga dlm PRU. Jika ada unsur2 penipuan spt parti ABC bawa pngundi hantu, SPR mesti batalkn pengundian itu dan beri kemenangan percuma pd parti XYZ. Ini dah lah parti ABC bawa hantu2, SPR jugak tolongsediakan hantu. Giler punya Suruhanjaya Penipu Rakyat nii...


maswira zainal amdan said...
May 7, 2013 at 11:22 PM

Bagi aku komen plak. Video mat bangla nak mengundi tu provokasi sahaja. Mat bangla tu lalu situ terus di tahan. Dah tak tahu cakap melayu terus angguk sahaja. Buta ke koorang. Jangan percaya.
Pakatan kena buktikan dulu penipuan dalam pilihanraya. Dimana dan bagaimana? Rakyat jangan diperbodohkan. Kepada rakyat yang dok tuduh SPR penipu..Buktikan jangan main cakap sahaja.
Hanya Ketua Pusat Mengundi tahu pilihanraya bersih atau tidak...


maswira zainal amdan said...
May 7, 2013 at 11:31 PM

Satu lagi aku nak bagi tau kat rakyat yang tidak percaya pilihanraya telus atau tidak. Kalau SPR atau Datuk Najib nak menipu kenapa tidak buat kat Parlimen Permatang Pauh sahaja. Saya pernah menjadi Ketua Pusat Mengundi dan pernah menjadi petugas SPR mengaku tiada penipuan boleh dilakukan. Selama inipun Pihak Pakatan gagal untuk membuktikan ada unsur-unsur penipuan. Oleh sebab kalah dan tidak menerima hakikat Allah tidak redha untuk jadi PM, maka keluar segala kemarahan. Duduk di masjid dan bermuhasabah lagi mulia daripada mengajak rakyat menjadi kurang ajar.


Anonymous said...
May 8, 2013 at 9:10 AM

munkin akan jadi Arab Spring slps ini jika DSAI berjaya mengumpulkan 1.1 juta ahli pembangkangnya. Ramai Cina akan datang! buat anarki & beritau seluruh dunia. dapat lagi sponsor.

lagipun, org2 samananjung saja yg boleh jadi PM!!!? Org2 Sabah..Swk diperbodohkan DSAI saja. DSAI mmg mengajak semua rakyat kurang ajar kepada pemerintah dngn pelbagai alasan yg retorik. yg penting DSAI tetap mo jd PM. Anaknya yg bekerja untuk papanya, bising2 dakwa akan kalah, tetap disokong Cina walau jatuhkan seorang mentri!

Berarak di Stadium Kelana Jaya? lain kali la


Anonymous said...
May 8, 2013 at 9:13 AM

Masyarakat Cina Malaysia didakwa "menolak salam persahabatan" yang dihulurkan oleh orang Melayu apabila sebahagian besar mereka mengundi Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum Ahad lepas.

Apakah semua orang Cina akan dibunuh slps ini? Anak2 Cina akan disiksa? doakan ndak apa2 lah. aku yakin dgn BN yg tetap berlembut


Natasha said...
May 8, 2013 at 10:35 AM

PRU13 tidak menyakinkan. Banyak juga sindiket dikesan.


Linda said...
May 8, 2013 at 10:36 AM

Semoga siasatan dapat dijalankan untuk menegakkan keadilan dan demokrasi.


Peng Sen said...
May 8, 2013 at 10:37 AM

Semoga keadilan dapat ditegakkan.


Josh said...
May 8, 2013 at 10:37 AM

Kami menantikan sama ada perhimpunan ini dapat menghasilkan yang terbaik.


Velly said...
May 8, 2013 at 10:38 AM

SPR disyaki bersubahat dengan BN. Semoga bukti dapat dikesan.


Anonymous said...
May 8, 2013 at 5:54 PM

Dulu tidak guna dakwat kekal BN menang. Sekarang guna dakwat kekal BN menang juga. Soalnya sejauh mana penggunaan dakwat kekal ini memberi impak kepada kekalahan PR dan kemenangan BN?
Proses penggundian dijalankan mengikut proses:-
1. Masuk bilik menggundi kad pengenalan disemak dan nama dalam daftar pemilih di garis tanda kehadiran. Petugas melaungkan nama penggundi dan agen-agen calon pn menyemak daftar yg ada pada mereka dan menggaris atau menanda kehadiran penggundi.
2. Lepas tu jari dicop dengan dakwat dan kertas undi diberikan.
3. Penggundi memangkah lambang yang dipilih.
4. Kertas undi dimasukkn ke dalam peti undi dan penggundi keluar bilik menggundi.
Katakan dakwat itu boleh dibasuh dan dihilangkan dan penggundi yang sama masuk balik mau menggundi dua kali. Boleh kah penggundi itu menggundi lagi? Sedangkan nama penggundi telah ditanda atau dgaris sebagai tanda telah menggundi.
Kalau penggundi yang sama pergi ke pusat menggundi ditempat lain, adakah nama penggundi itu wujud dalam daftar penggundi di pusat menggundi yang lain itu? Kalau tidak ada, bagaimana dakwat kekal ini boleh memberi impak kepada kekalahan atau kemenanagan calon bertanding? Mungkin SPR boleh menimbang menggunakan INAI sebab inai berbulan-bulan tidak akan akan hilang kecuali jari itu dipotong.


Anonymous said...
May 8, 2013 at 10:38 PM

Asyik2 blackout....nape takleh pikir yer...dulu keputusan paling lambat pukul 12mlm tapi kali ni sampai ke pagi...tak bau ape2 ke?


Anonymous said...
May 8, 2013 at 10:56 PM

br sampai rumah dr ofis. pjalanan yg sepatutnya mengambil masa 20min, drag ke 2jam gara2 perhimpunan b****. wahai pemimpin2 yg bijak pandai, sila la guna kan akal yg dianugerahkan sebelum bertindak. jgn la bt benda yg mnyusahkan org lain utk kpntgn diri. tggu la weekend, 1hr je lg. tk lari pn stadium tuh. tensen tol!!


Anonymous said...
May 9, 2013 at 1:38 PM

Tenaga Nasional Berhad (TNB) menjelaskan tiada gangguan bekalan elektrik berlaku semasa proses pengiraan undi pada pilihanraya umum ke-13.


Anonymous said...
May 9, 2013 at 1:39 PM

Sehubungan itu, TNB dalam kenyataan di Kuala Lumpur meminta semua pihak supaya menghentikan dakwaan sedemikian yang tersebar dalam media sosial.


Anonymous said...
May 9, 2013 at 1:40 PM

"Berdasarkan maklum balas pasukan tunggu sedia TNB, kami mendapati semua pusat pengiraan undi tidak mengalami sebarang gangguan bekalan elektrik semasa proses pengiraan undi berlangsung."
"Kami memohon kerjasama semua pihak agar menghentikan dakwaan tersebut," menurut kenyataan itu.


Anonymous said...
May 9, 2013 at 1:41 PM

Pihak TNB telah sediakan jadual standby untuk semua staf menjaga bilik gerakan termasuk pencawang elektrik bagi kemungkinan berlakunya bekalan elektrik terputus.


Anonymous said...
May 9, 2013 at 1:41 PM

Seperti gambar-gambar yang disiarkan di internet itu adalah gambar staf TNB yang bertugas bagi memastikan tiada bekalan elektrik terputus dan jika berlaku bekalan elektrik putus akan disambung dengan kadar segera.


Anonymous said...
May 9, 2013 at 1:42 PM

Untuk makluman, ke semua bilik pengiraan undi terutama di kawasan panas, pihak TNB telah sediakan genset. Tidak mungkin genset ini akan menyebabkan terputus bekalan elektrik.


Anonymous said...
May 9, 2013 at 1:44 PM

Ada pihak tertentu ini yang telah melakukan kezaliman sebegini kepada rakyat sekaligus nama TNB terjejas.Ini adalah propaganda pihak tertentu yang tidak bersih.


Anonymous said...
May 9, 2013 at 1:45 PM

Pihak tertentu inilah yang memutuskan bekalan elektrik yang telah disambung ke pusat pengiraan undi dan tiada berlakunya putus bekalan elektrik ini disebabkan oleh TNB.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 6:36 PM

Dakwat tidak kekal bukti pru13 tidak telus. Patut buat semula pemilihan sehingga tidak terdapat satu bukti pun ketidaktelusan SPR.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 6:39 PM

Saya setuju kalau dakwat tidak kekal digunakan, keputusan pru13 perlu dibatalkan.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:08 PM

The Bangladesh High Commissioner to Malaysia AKM Atiqur Rahman today refuted rumours of 40,000 Bangladeshi nationals deployed as phantom voters during Malaysia's general election, calling such a feat "impossible" and mere political manipulation by some quarters.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:09 PM

The Bangladeshi diplomat was responding to widespread rumours that about 40,000 foreign nationals, including those from Bangladesh, would be brought in to vote in the 13th general election.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:09 PM

"Is it possible to bring 40,000 people in a week to Malaysia? Did the Malaysian embassy in Dhaka issue so many visas? How did they get aircrafts to bring these voters?


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:09 PM

"It is very simple. Nobody will believe these things," Atiqur said at a press conference.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:09 PM

These rumours, fuelled by postings on social media, had sparked panic amongst some voters who took on vigilante roles to "monitor" polling centres but there has been scant evidence of such alleged phantom voters.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:09 PM

"The propaganda is nothing but mere fabrication by some interested groups and sheer misrepresentation of facts, Atiqur said.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:10 PM

Atiqur also expressed dismay that some quarters had "vilified" Bangladeshi citizens through allegations that phantom voters from Bangladesh would be brought to Malaysia to vote.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:10 PM

"More disturbing was the image circulating in social media (depicting) manhandling and abuse of so-called phantom voters by some people who accused them of being Bangladeshi," Atiqur said.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:10 PM

Although the High Commission had not received reports of Bangladeshis facing physical harm after the general election, Atiqur warned that these "political manipulations" may put innocent Bangladeshi's under increased threat.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:10 PM

"Such xenophobic propaganda may also put the target group, especially Bangladeshi workers, at greater risk of physical, mental and involuntary abuse," Atiqur said.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:10 PM

According to Atiqur, the Bangladesh High Commission to Malaysia does not have any information of any of its citizens wrongfully voting in Malaysia's general election.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:10 PM

The relevant laws of Bangladesh and Malaysia do not allow such voting, Atique added.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:11 PM

There are an estimated 500,000 Bangladesh nationals living in Malaysia, the second largest foreign worker group by nationality after Indonesians.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:11 PM

Atikur said there are less than 100 Bangladesh-born people who now hold Malaysian citizenship but these people have settled in Malaysia for three to four decades.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:11 PM

The Bangladesh High Commissioner to Malaysia also appealed to Malaysians to stop spreading such rumours.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:11 PM

Malaysia's Election Commission (EC) has urged the opposition to bring their dissatisfaction to court, rather than onto the streets.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:11 PM


New Straits Times reported EC deputy chairman Wan Ahmad Wan Omar as saying the results of the May 5 election would be gazetted by this month, and petitions could be filed within 21 days.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:12 PM


"If they have evidence of tamperings, then I suggest they gather a strong line-up of lawyers, and go to court instead of mislead the people, especially the younger generation, through demonstrations and protests," he was quoted as saying at a press conference on Saturday.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:12 PM

Malaysia's ruling Barisan Nasional (BN) coalition won the elections last Sunday by securing 133 parliamentary seats, versus the opposition Pakatan Rakyat (PR) alliance's 89 seats.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:12 PM

Malaysia's Election Commission (EC) delivered a stinging rebuke to those alleging that phantom voters and other incidences of voting fraud marred the recent general election, which returned the ruling Barisan Nasional (BN) government to power.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:12 PM


EC deputy chairman Wan Ahmad told reporters on Saturday that "the minds of our children, our students in universities and colleges" had been "poisoned" "with lies, and also accused opposition leaders of taking advantage of young and malleable minds.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:12 PM

He dismissed a memorandum received by the EC from several youth and students associations as based on allegations and seditious statements, including from opposition leaders and social networking websites, according to Malaysia news agency Bernama.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:12 PM

The memo included, for example, an allegation about non-citizen voters despite previous explanations that it was impossible for non-citizens to have voted, he added.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:13 PM

"This is what happened when they poisoned the minds of our children, our students in universities and colleges with lies," he said at the commission's headquarters.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:13 PM

"I was made to understand that 80 per cent of the participants of the Wednesday's rally at Kelana Jaya Stadium aged below 40, with some of them were below 21 and know nothing accept to have some fun at the stadium, while the opposition leader took advantage to express his anger, disappointment and bitterness for not being able to be prime minister," he added, referring to the rally held by opposition leader Anwar Ibrahim and which was attended by as many as 60,000 people, according to news agency estimates.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:13 PM

Mr Wan Ahmad insisted on setting the record straight that no electoral fraud had been committed.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:13 PM

"The young people may not read books about laws, but political leaders do. If the authorities didn't do anything to set this straight, it will be very unfortunate for Malaysia.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:13 PM

"This is because despite the country being successful in many areas, including economy, social and politics, as well as in practising democracy, the losing parties are provoking the people not to adhere to the law and this will lead to destruction."


Anonymous said...
November 8, 2013 at 2:04 PM

Sabah has the potential to become Malaysia’s economic powerhouse, says the Federation of Sabah Manufacturers (FSM) President, Datuk Seri Wong Khen Thau.


Anonymous said...
November 8, 2013 at 2:05 PM

he said the state government policies, investment climate and business environment must be conducive, particularly for the investing community.


Anonymous said...
November 8, 2013 at 2:05 PM

In the context of the manufacturing sector, we have been promoting Sabah and are going all out to make the state, the business hub for the Far East.


Anonymous said...
November 8, 2013 at 2:05 PM

He also opined that Sabah in this regard, had a better composition of positive factors, compared to Dubai, and there was no reason to not do better than the Emirate, with commitment and the political will.